قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / همه چیز درباره هلال ماه رمضان ۱۴۴۵
همه چیز درباره هلال ماه رمضان ۱۴۴۵

همه چیز درباره هلال ماه رمضان ۱۴۴۵

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه رویت هلال ماه مبارک رمضان در روز یکشنبه ۲۰ اسفند امکان پذیر نیست، گفت: هلال ماه رمضان در روز دوشنبه ۲۱ اسفند به راحتی قابل رویت است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، بر اساس نقشه هلال ماه جدید در ایران و عراق و بیشتر نقاط جهان در غروب روز دوشنبه با چشم غیر مسلح دیده می‌شود، بنابراین مسلمانان خداجوی ایران از روز سه شنبه روزه دار خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اعلام این خبر گفت: در غروب روز یک شنبه بیش از ۱۰۰ گروه در نقاط مختلف کشور برای دیدن هلال ماه مبارک رمضان اقدام خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی کارشناسان هلال ماه رمضان در روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه قابل روئیت نیست، اما روز دوشنبه به راحتی هلال ماه کبارک رمضان قابل رویت خواهد بود. بنابراین همان طور که تقویم آمده انتظار می‌رود سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه، روز اول ماه مبارک رمضان باشد.

پیش‌تر دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی در نجف، بیانیه‌ای را در خصوص روز آغاز ماه مبارک رمضان و تقویم اوقات شرعی صادر کرده بود و تصریح شده هلال ماه رمضان در غروب روز دوشنبه ۲۹ شعبان ۱۴۴۵ هجری قمری مصادف با ۱۱ مارس ۲۰۲۴، در ساعت ۶:۰۸ دقیقه به افق شهر نجف اشرف قابل رؤیت خواهد بود.

در این تقویم همچنین آمده است: هلال ماه شوال نیز در شامگاه سه‌شنبه ۲۹ رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری مصادف با نهم آوریل ۲۰۲۴ میلادی در افق شهر نجف و بعد از غروب خورشید در ساعت ۶:۲۷ دقیقه، در ۱۰ درجه و ۳۵ دقیقه بالای افق و حدود ۵۵ دقیقه پس از غروب آفتاب قابل رؤیت خواهد بود.

کارشناسان رؤیت هلال پیش بینی می‌کنند هلال غروب روز دوشنبه ۱۱ مارس در تمام دنیا به راحتی قابل رؤیت خواهد بود اما روز قبل از آن در غروب یکشنبه نیز این هلال در ونزوئلا، کلمبیا، اکوادو، نیمه شمالی پرو، شمال غربی تمامی برزیل، تمامی کشورهای آمریکای مرکزی، ایالات متحده (به جز ایالات واقع در شمال شرقی آن ) و غرب و جنوب غرب کانادا قابل رؤیت خواهد بود.

کاظم کوکرم در مورد رویت‌پذیری هلال ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری، در گفتگویی اظهار کرد: امسال برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان وضعیت آسان و تقریباً روشنی را در پیش داریم. به این صورت که شامگاه بیست‌ونهم شعبان امسال مصادف با بیستم اسفند هلال ماه هنگام غروب خورشید، فاصله بسیار نزدیکی با خورشید دارد و با اینکه هلال ماه بعد از خورشید غروب می‌کند، امکان رؤیت هلال ماه وجود نخواهد داشت.

کارشناس رؤیت هلال ماه گفت: با توجه به ویژگی‌های نجومی هلال ماه در روز ۲۹ شعبان ۱۴۴۵، با اطمینان نزدیک به یقین می‌توان گفت، این هلال رؤیت پذیر نیست. این یقین در منجمان از مقایسه ویژگی‌های این هلال ماه با ویژگی هلال ماه‌های مشابه در ۱۰۰ سال گذشته ناشی می‌شود و پیش بینی دقیقی است. هرچند در نهایت برای رؤیت هلال ماه از جهت فقهی باید اقدام کرد و در عمل از رویت‌ناپذیری هلال مطمئن شد؛ از نظر نجومی، وضعیت روشن است و ماه شعبان امسال ۳۰ روزه خواهد شد و با احتمال بسیار بالا روز ۲۲ اسفند، اولین روز ماه رمضان ۱۴۴۵ در ایران اعلام خواهد بود.

کوکرم همچنین در مورد شروع ماه مبارک رمضان در دیگر کشورهای اسلامی، به‌ویژه عربستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس گفت: شیوه استخراج تقویم در برخی کشورهای اسلامی مانند کشور عربستان با ایران متفاوت است. از آنجا که در شامگاه بیست‌ونهم شعبان هلال ماه پس از خورشید غروب می‌کند، حتی با اینکه زمان کمی بعد از خورشید غروب می‌کند و با تلسکوپ هم قابل رؤیت نیست، بر اساس شیوه استخراج تقویم هجری قمری در عربستان، شعبان ۲۹ روزه و دوشنبه، بیست‌ویکم اسفند به احتمال زیاد روز اول ماه مبارک رمضان در عربستان اعلام خواهد شد.

این روزنامه‌نگار علمی در ادامه یادآور شد: ملاک ما در ایران برای استخراج تقویم قمری، رؤیت هلال ماه با چشم غیرمسلح و استفاده از ابزار نجومی متعارف و تلسکوپ‌های در دسترس عموم است، در حالی که در عربستان شیوه استخراج تقویم متفاوت است و اگر پس از غروب خورشید هلال ماه بالای خورشید باشد، مبنا قرار می‌گیرد و فردای آن روز را روز اول ماه قمری بعد اعلام می‌کنند، حتی اگر عملاً با تلسکوپ رویت‌پذیر نباشد؛ این اتفاقی است که در گذشته نیز بارها افتاده است.

کوکرم افزود: بنابراین با احتمال بالایی انتظار داریم عربستان امسال یک روز زودتر از ما ماه رمضان را آغاز کند. کشورهای دیگر اسلامی نیز از پاکستان و بنگلادش گرفته تا مالزی و اندونزی اغلب از تقویم عربستان پیروی می‌کنند و این کشورها هم احتمالاً دوشنبه ۲۱ اسفند را روز اول ماه مبارک رمضان اعلام خواهند کرد.

این کارشناس رؤیت هلال ماه در پایان وی تاکید کرد: به این ترتیب انتظار داریم ما در ایران ماه رمضان را یک روز دیرتر از عربستان شروع کنیم؛ ولی پایان ماه مبارک رمضان در ایران و عربستان به احتمال زیاد در یک روز خواهد بود و عید فطر در ایران و عربستان بیست‌ودوم فروردین اعلام خواهد شد. این یعنی امسال به احتمال بالایی ماه مبارک رمضان در ایران ۲۹ روزه و در عربستان ۳۰ روزه خواهد بود.

براساس این گزارش، دادگاه عالی عربستان سعودی مردم این کشور را به استهلال ماه مبارک رمضان در عصر روز یکشنبه برابر با دهم مارس دعوت کرد. در بیانیه این دادگاه آمده است: «دادگاه عالی عربستان، عموم مسلمانان در سراسر کشور را به استهلال هلال ماه مبارک رمضان در عصر روز یکشنبه برابر با ۲۹/۸/ ۱۴۴۵ هجری براساس تقویم ام القری برابر با ۱۰/ ۳/ ۲۰۲۴ میلادی دعوت می‌کند.»

دادگاه عالی عربستان از همه کسانی که موفق به رویت حلال ماه با چشم غیرمسلح یا دوربین می‌شوند خواسته است مراتب را به نزدیکترین مرکز گزارش کنند.

لازم به ذکر است، بیش از ۳۰ سال علمای اهل سنت عربستان بدون دیده شدن هلال ماه به نظر حکام سعودی تن می‌دهند.

گفتنی است به زودی گزارش پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه رمضان در «شبکه اجتهاد» منتشر و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics