قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هیچ علمی در دنیا به اندازه فقه اهل بیت(ع) وسیع و دقیق نیست
تماس تلفنی آیت‌الله نوری همدانی با آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی

آیت‌الله نوری همدانی:

هیچ علمی در دنیا به اندازه فقه اهل بیت(ع) وسیع و دقیق نیست

هیچ علمی در دنیا به اندازه فقه اهل بیت(ع) وسیع و دقیق نیست و برای فقیه شدن زحمت فراوانی لازم است اما متاسفانه امروز جامعه اسلامی از نعمت انبوه فقها عاری شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار جمعی از وکلا و کارشناسان علم حقوق به مسأله مهم فقه و فقاهت اشاره کرد و اظهار کرد: علم فقه و فقیه شدن ساده نیست و متخصص شدن در فقه و حقوق دشواری خاص خود را دارد؛ هر ساله چند صدهزار نفر طبیب و مهندس در دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند در حالی که در حوزه، بعد از ۵۰ سال فقط به تعداد انگشتان دست چند فقیه وارد جامعه می‌شود.

او اظهارداشت: هیچ علمی در دنیا به اندازه فقه اهل بیت(ع) وسیع و دقیق نیست و برای فقیه شدن زحمت فراوانی لازم است.

آیت‌الله نوری همدانی با ابراز تأسف از این که تعداد فقها رو به کاستی است، افزود: در تهرانی که بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد چندین فقیه زندگی می‌کرد اما الان در این کلان شهر یک فقیه هم وجود ندارد؛ هر فقیهی که از دنیا می‌رود جایگزین ندارد و اگر به همین شیوه پیش رود، در آینده به مشکل بر می‌خوریم و از علائم آخرالزمان هم این است که علمای جهان کم می‌شوند.

استاد مطرح حوزه علمیه قم خطاب به وکلا و حقوق دانان حاضر در جلسه گفت: مردم در نتیجه حوادثی به شما مراجعه می‌کنند و شما باید این حوادث را ریشه یابی کنید؛ از معلول چشم پوشی کرده و به دنبال علت باشید؛ یکی از این حوادث، طلاق است که ریشه یابی علت آن هم کار ساده‌ای نیست.

او نخستین حق هر فرزند بعد از بالغ شدن را ازدواج دانست و اظهار داشت: متأسفانه امروزه جوانان تا ۳۰ سالگی درس می‌خوانند و بعد از ازدواج هم میلی به بچه دار شدن ندارند یا بعد از سن ۴۰ سالگی اقدام به این امر می‌کنند که این معضل سبب شده که جمعیت روز به روز کاسته شود.

آیت‌الله نوری همدانی بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمایل به فرزند آوری را موجب از بین رفتن عشق میان خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: اگر زوج‌ها زود صاحب فرزند شوند، بنیان خانواده مستحکم می‌شود و طلاق به این شکل گسترش پیدا نمی‌کند.

او تأکید کرد: از دیگر مشکلات ازدواج این است که هزینه‌ها خیلی بالا رفته و جوانان برای ازدواج دچار سختی‌های فراوانی می‌شوند؛ باید برای برطرف شدن این مشکلات اندیشه‌ای اساسی شود.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که در اسلام برای هر شخصی مسؤلیتی معین شده و این مسؤلیت را می‌توان به چند قسمت تقسیم کرد، گفت: قسمت نخست مسؤلیت شخصی است و هر فردی از افراد موظف است که در خودسازی گام بردارد.

او دلیل خودسازی را ناپخته بودن انسان از بدو تولد دانست و اظهار داشت: البته این خامی انسان شامل اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نمی‌شود؛ هر فردی استعدادهایی دارد و بر اساس اصولی باید خود را بسازد که خلاصه این اصول ایمان، عقل، تقوا و تعهد است و هر انسان موظف است که خودش را در این دنیا بسازد.

آیت‌الله نوری همدانی دومین مسؤلیت افراد را مسؤلیت اجتماعی خواند و ابراز داشت: انسان مسؤلیت‌های اجتماعی فراوانی دارد و هر کدام از ما با هزاران فرد در ارتباط هستیم؛ غذا، دارو و مسکن را اجتماع به وجود آورده و هیچ انسانی در غیر اجتماع نمی‌تواند زندگی کند.

او با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه هر کس در اجتماع به کار جامعه اهمیت ندهد و نسبت به امور مسلمانان غافل و جاهل باشد، مسلمان نیست، ادامه داد: در دنیا نسبت به مسلمانان نقشه‌هایی وجود دارد و این یک مسؤلیت بزرگ است که هر کسی صدای مظلومی را بشنود و از مسلمانان کمک بخواهد، مسلمانان باید به او کمک کنند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم سومین مسؤلیت انسان را مسؤلیت شغلی عنوان کرد و افزود: شغلی که انسان بر عهده گرفته یک مسؤلیت مهم دارد و شغل‌ها مسؤلیت آفرین است که در نامه پنجم نهج البلاغه آمده که عمل انسان وسیله امرار و معاش نیست بلکه امانتی است که انسان برعهده گرفته و هر شغلی موازینی دارد که بر اساس آن‌ها باید انجام شود.

او با بیان این که حاکمیت بخشیدن به حق و از بین بردن باطل شغل بسیار مهمی است و شباهت به شغل قضاوت دارد، بیان داشت: شغل وکالت بسیار حساس و مهم است و مهمترین ویژگی‌ها در این شغل تقوا، تعهد، راستی و پاکی است و انسان‌ها با این ویژگی‌ها به وکیل اعتماد می‌کنند و وکلا نیز باید نسبت به افراد تعهد و دلسوزی داشته باشند.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه مسلمان دوستی از ویژگی‌های مؤمنان است، گفت: مسلمان دوستی، معیار بسیار بزرگی است و شخصی که مسؤلیتی قبول می‌کند و شخص دیگری برای حل مشکل خود به او مراجعه می‌کند، باید تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق افراد به کار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics