قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پرونده «تحول نظام آموزشی حوزه و تغییر متون درسی؛ موافقان و مخالفان»
پرونده «تحول نظام آموزشی حوزه و تغییر متون درسی؛ موافقان و مخالفان»

پرونده «تحول نظام آموزشی حوزه و تغییر متون درسی؛ موافقان و مخالفان»

اختصاصی شبکه اجتهاد: مطلوبیت تحول صحیح در متون درسی حوزه، نیازمند استدلال نیست. ایستایی و جمود بر متون گذشته نه تنها به تعمیق مباحث علمی کمک نمی‌کند بلکه از ارتقاء سطح علمی طلاب می‌کاهد و به مرور به نشاط علمی حوزه‌های علمیه ضربه می‌زند؛ پس اصل تحول امری شایسته و بایسته است؛ اما باید توجه داشت که تحول نیازمند مدیریت، نظارت و کمک‌رسانی است.

«اجتهاد» معتقد است جلوگیری از هر حرکت اصلاحی، مانع از تحقق تحول صحیح است و از سوی دیگر نیز نمی‌توان هر تغییری را تحول صحیح نامید؛ بلکه باید حساس بود و از حرکت‌های شتاب‌زده و غیرصحیح، جلوگیری کرد.

اخیراً در پی مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه قم و ارائه‌ی برنامه‌ی جدید آموزشی، بخش‌هایی از کتب موجود سطوح عالی حذف و کتب جدیدی به عنوان متن درسی و جایگزین ارائه گردید. به‌تبع، طرح آموزشی جدیدی که از سوی مدیریت حوزه‌های علمیه قم در حال اجراست، برخی از اساتید و فضلای حوزه از روی دغدغه‌مندی که بسیار هم ارزشمند است، حفظ سطح علمی حوزه و مراقبت از عمق دانش حوزوی در نسل‌های آینده، انتقادات و مخالفت‌هایی را داشته‌اند که مورد توجه مجامع حوزوی قرار گرفته و البته نیازمند تدقیق و موشکافی است.

«اجتهاد» بر این باور است موافقان و ناقدان برنامه‌ی جدید آموزشی حوزه، همه بر اصالت و صیانت از جایگاه حوزه و حفظ تراث پای فشاری دارند و یک هدف را دنبال می‌کنند اما ممکن است در روش‌ها و شیوه‌ها، تفاوت فکری یا اختلاف روش‌ و سلیقه داشته باشند.

برای بررسی موضوع، پرونده «تحول نظام آموزشی حوزه و تغییر متون درسی؛ موافقان و مخالفان» در دو بخش با ۶۰ اثر و گفتار از اساتید، به تبیین ابعاد برنامه‌ی جدید آموزشی حوزه پرداخته و در خلال مباحث نیم‌نگاهی هم به بایسته‌های درس خارج معیار در فقه معاصر داشته است.

بخش «نظام آموزشی و تحول متون درسی» با آثار و گفتاری از آیات و اساتید: محمد یزدی، سید محمد غروی، رضا مختاری، محمدحسین احمدی فقیه، احمد مبلغی، علی نصیری، سیدمجتبی نورمفیدی، سید محمدصادق علم‌الهدی، محمد باقری شاهرودی، رضا حبیبی، سید حمید جزایری، محمدعلی خزائلی، حمید درایتی، علی‌اکبر فراجام، سیدحمدی علوی آزیز، سید محمدباقر خسروشاهی، محمدتقی اکبرنژاد، سیدمحمود مرتضوی شاهرودی، سیدسجاد ایزدهی، سیدکاظم سیدباقری، محمدرضا رضوانی، سید علیرضا واسعی، حسین جوان آراسته و…

بخش «تغییر متون، موافقان و مخالفان» با آثار و گفتاری از آیات و اساتید: سیدموسی شبیری زنجانی، محمدمهدی شب‌زنده‌دار، علیرضا اعرافی، مهدی رستم‌نژاد، محمدجواد فاضل لنکرانی، محمدحسن صافی گلپایگانی، محمد قائنی نجفی، محمدتقی شهیدی، ابوالقاسم علیدوست، علی‌اکبر سیفی مازندرانی، حسین شوپایی جویباری، محمد عندلیب همدانی، سیدمحسن حسینی‌فقیه، محمدتقی اکبرنژاد، محمدعلی رنجبر، محمدکاظم تقوی، غلامعباس هاشمی، محمد متقیان تبریزی، حمیدرضا میررکنی‌بنادکی، علی بهادرزایی و …

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب، روی عناوین کلیــــک کنید.

«نظام آموزشی و تحول متون درسی»

«تغییر متون، موافقان و مخالفان»

بایسته‌های درس خارج معیار در فقه معاصر/ گفتگو با سیدمجتبی نورمفیدی

تغییر و تحول در متون آموزشی حوزه، از حذف بخش‌های غیر مهم تا بدیل قرار گرفتن حلقه ثالثه/ گفتاری از محمدمهدی شب‌زنده‌دار

روش تدریس در حوزه علمیه، از بهترین روش‌های تدریس در جهان است!/ گفتگو با محمد باقری شاهرودی

نکات تحلیلی درباره طرح جدید آموزش حوزه/ گفتاری از علیرضا اعرافی

اجتهاد افراد، ناشی از تلاش خود آنهاست نه برنامه‌ریزی حوزه!/ گفتگو با سید محمدصادق علم‌الهدی

ویژگی‌ها، امتیازات و ملاحظات طرح «اصلاح محدوده درسی سطوح عالی»/ گفتاری از مهدی رستم‌نژاد

از کثرت دروس خارج فقه معاصر خوشحال نیستم!/ گفتگو با سید حمید علوی آزیز

تذکرات درباره برنامه آموزشی جدید حوزه‌های علمیه/ گفتاری از آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی

پیشنهاد «ایجاد نظام آموزشی دوگانه»/ گفتاری از سید محمد غروی

مکاسب و رسائل شیخ را مثله کرده‌اند، بسیار نگرانیم!/ گفتاری از محمدجواد فاضل لنکرانی

 متون فعلی حوزه، از زمان حضرت آدم که نبوده‌اند!/ گفتگو با رضا مختاری

علما و مراجع همین مکاسب، رسائل و کفایه را خواندند و مجتهد شدند/ گفتاری از محمدحسن صافی گلپایگانی

متن خوب بنویسید، خودبه‌خود درسی می‌شود/ گفتگو با رضا مختاری

طرح تغییر متون درسی حوزه به‌صرف همراهی برخی قابل پذیرش و اجرا نیست/ گفتاری از محمد قائنی نجفی 

متون آموزشی حوزه؛ کاستی‌ها و بایستگی‌ها/ علی نصیری

طلابی که حلقات را در سطح خوانده‌اند، در سطح خارج موفق‌تر هستند/ گفتاری از محمدتقی شهیدی

بایسته‌های متن درسی معیار/ گفتگو با رضا حبیبی

باید نظر مراجع و ارکان حوزه در تغییر متون درسی رعایت شود؛ جمعی از مدیران اجراییِ میانی، اعمال سلیقه کردند!/ گفتاری از محمدتقی شهیدی

تحوّل خواهان، متن آموزشی بنویسند تا عیارشان مشخّص شود!/ گفتگو با حمید درایتی

گزیده‌هائی از کتب شیخ انصاری برای متن درسی مناسب است اما حلقات برای متن درسی طلاب فارسی زبان مناسب نیست!/ گفتاری از علی‌اکبر سیفی مازندرانی

آفت خلاصه‌خوانی به‌جان حوزه علمیه افتاده است/ کفایه کجا و الفائق کجا؟/ گفتگو با محمدعلی خزائلی

نقد و بررسی «تغییر و تبدیل کتب درسی حوزه»/ گفتاری از حسین شوپایی جویباری

صحیح نیست بگوییم علما و بزرگان حوزه با تحول و نوآوری در متون مخالف هستند/ گفتاری از سید حمید جزایری

کتاب «حلقات» برای تکمیل دراسات اصولی نافع است اما جای «رسائل و کفایه» را نمی‌گیرد/ گفتاری از  سیدمحسن حسینی‌فقیه 

تحوّل بدون اقناع مراجع، ممکن نیست/ گفتگو با علی‌اکبر فرجام

ادب تحول !/ نوشتاری از ابوالقاسم علیدوست

تحول در متون درسی با رویکرد روشنفکری به صلاح حوزه نیست/ گفتاری از سید محمدباقر خسروشاهی

پاسخ به منتقدان بیانیه «ادب تحول»/ نوشتاری از ابوالقاسم علیدوست

تعصب به متن، حوزه را از دانش‌محوری، به سمت متن محوری می‌راند/ گفتاری از رضا مختاری

اگر اصرار بر اجرای طرح هست، نباید حوزه را دچار شقاق و اختلاف کرد/ گفتاری از ابوالقاسم علیدوست

ویژگی‌های کتاب درسی و اشکالات وارده به نظام آموزشی حوزه/ گفتگو با محمدتقی اکبرنژاد

تأملی در تغییر برنامه آموزشی حوزه/ نوشتاری از محمد عندلیب همدانی

مدّت تحصیلات حوزوی، باید کوتاه شود/ گفتگو با سیدحمید جزایری

رسائل و مکاسب، با دستور کتاب درسی نشده‌ که دستوری آن‌ها را برداریم/ گفتاری از محمد عندلیب همدانی

تحول در متون حوزوی، بدون تحول در نظام آموزشی امری ابتر و ناکارآمد خواهد بود/ گفتاری از سیدمحمود مرتضوی شاهرودی

فراموشی آثار و اندیشه امام خمینی در تغییرات آموزشی حوزه/ نوشتاری از محمدکاظم تقوی

کتاب‌‌های علمی گذشتگان، درسی نیستند/ گفتاری از سیدسجاد ایزدهی

اگر به‌بهانۀ ارتباط گرفتن با تراث، کتاب‌ها عوض نشود، همیشه در دام گذشته خودمان گرفتاریم!/ گفتاری از محمدتقی اکبرنژاد

مشکلاتی مهم‌تر از تحول متون داریم/ گفتگو با سیدحمید علوی آزیز

تحول در کتب آموزشی حوزه، چرایی و چگونگی/ نوشتاری از محمد متقیان تبریزی

تحول در متون درسی حوزه نیاز به فرهنگ‌سازی و برخورد عالمانه دارد/ گفتاری از سیدکاظم سیدباقری

آموزشی بودن؛ وجه تمایز «حلقات» نسبت به «کفایه»/ گفتاری از محمدعلی رنجبر

جایگزینی متون درسی به شرط اقبال نخبگان حوزوی/ گفتاری از محمدرضا رضوانی

در حاشیه ماجرای تحول متون درسی حوزه علمیه قم؛ تأملی در فرازی از آثار فقهی امام خمینی(ره)/ نوشتاری از حمیدرضا میررکنی‌بنادکی

وابستگی‌های بیرونی، مدرک‌گرایی و حفظ محوری، سه آسیب نظام آموزشی حوزه/ گفتاری از سید علیرضا واسعی

تحولی که تجربه می‌کنیم/ نوشتاری از علی بهادرزایی

تلقی اشتباه از «تغییر کتب درسی حوزه»؛ تداوم روند فعلی خسارت زننده است/ گفتاری از حسین جوان آراسته

بررسی طرح تحول متون اجتهادی حوزه/ نوشتاری از غلامعباس هاشمی

استدلال‌های استاد شب زنده‌دار برای تغییر کتب درسی حوزه/ کلیپ

نظر جمعی از اساتید در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه

سخنان صریح آیت‌الله یزدی در باب تخصص گرایی و تحول در حوزه

اصلاح نظام آموزشی در حوزه علمیه نجف

بدون تعارف برخی متون درسی طلاب را بی‌رغبت می‌کند/ گفتاری از محمدحسین احمدی فقیه یزدی

متون آموزشی حوزه انگیزشی و خروجی‌محور نیست

سه ساحت مهم تحول در حوزه علمیه/ گفتاری از احمد مبلغی

سه نکته‌ کمتر شنیده شده درباره «حلقات شهید صدر»

جُستاری پیرامون نظام آموزشی و متون درسی حوزه‌های علمیه

اما و اگرهای کفایه و نظام آموزشی حوزه علمیه

مطالبات و بایسته‌های آموزشی حوزه از نگاه مراجع تقلید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics