قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آسیب‌شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران
آسیب‌شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران

تازه‌های نشر؛

آسیب‌شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران

مهمترین خلایی که در بررسی نظام قانون گذاری موجود مشاهده می‌شود نیازمندی ساختار تقنینی به قواعد و اصولی جهت چگونگی وضع قانون براساس موازین اسلامی و فرایند تبدیل فقه به قانون در شرائط گوناگون است. از این رو، کتاب «آسیب شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران» از سوی پژوهشگاه فقه نظام با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) چاپ و منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، با ورود مجلس قانون‌گذاری به ایران، از ابتدای مشروطه، همواره مباحث فقهی، دربارهٔ برابرسازی شریعت با قانون‏ گذاری، از کار‏ها و دغدغه‌های مهم پیش‌‏روی فقیهان بوده است. با پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری حاکمیتی بر پایه اعتقاد به حاکمیت خدای متعال در تشریع و تکوین و وحی الهی، در پرتو امامت رهبران الهی، مسأله قانون‏گذاری براساس ترازها و معیارهای اسلامی، در تمامی ساحت‏‌های: اقتصادی، فرهنگی، نظامی، سیاسی و… در کانون بررسی گذارده شد. برای برآوردن این هدف، قانون‏گذاری در نظام مردم‏سالاری دینی بر سه پایه: مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، بنا گردید.

قوه مقنّنه در جمهوری اسلامی ایران را می‌توان نماد عقلانیت اسلامی بر پایهٔ فقه و مبانی آن، به‏‌دور از تحجر و غر‌ب‏زدگی و نمونه‏‌ای از پیشرفت در مسیر تمدن‏‌سازی دانست. براین‌‏اساس، تلاش درخوری انجام گرفت، تا با استفاده درست از پیشرفت‏‌های علمی و دستاوردهای نو بشری، میان این دستاوردها با قانون‌ها و آیین‌های الهی و قواعد ثابت فقهی، هماهنگی برقرار شود و به بیانی دقیق‌‏تر، ابزارها را در خدمت اهداف متعالی جهان خلقت قرار دهد.

هدف یادشده با وارد کردن این ساختار، ذیل نظام مردم‌‏سالاری دینی و اشراف ولایت فقیه و جامعهٔ باورمند به دین اسلام و پایه‌گذاری نهاد شورای نگهبان، هماهنگ‌کننده قانون‌های گذارده‌شده در مجلس، با اسلام، به حقیقت پیوست. نیز با پایه‌گذاری ساختاری به‏‌ نام مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهایی از بن‌‏بست در فراز و نشیب‌ها و دگرگونی‌های گوناگون زمانه و انعطاف در قوانین، با استفاده از دو اصل «ثابت و متغیر» و «مصلحت اسلام و مسلمین»، تضمین گردید. آثار مثبت این نظام قانون‏‌گذاری، در جای‌جای جامعه و زندگی فردی و اجتماعی مردمان، به‌روشنی دیده می‌شود.

با این وجود، بررسی عملکرد چهل ساله این نظام قانون‌‏گذاری، پاره‌ای از کاستی‌ها و آسیب‌ها را آشکار می‏‌سازد که طبیعت هر ساختار بشری است و البته نیازمند دیده‌بانی، آسیب‌شناسی و بازسازی و نوسازی است. این آسیب‌‏ها از نظرگاه‏‌های گوناگون و ناسان با یکدیگر، می‏‌تواند نگریسته شود.

پژوهشگاه فقه نظام، از چشم‌انداز فقه نظام، همانا «قواعد و احکام الهی ناظر به هدایت و سامان‌دهی زندگی بشر در ساحت‌‏های گوناگون اجتماعی»، به مسأله نظام قانون‌گذاری می‏‌پردازد.

مهم‌‏ترین کاستی که در بررسی نظام قانون‏‌گذاری موجود مشاهده می‏‌شود، نیازمندی ساختار قانون‌گذاری به قواعد و اصولی جهت چگونگی وضع قانون براساس ترازها و معیارهای اسلامی و فرایند تبدیل فقه به قانون در عرصه‌ها، فراز و فرودها و جایگاه‌های گوناگون است.

به نظر می‏‌رسد دانشی به ‏نام «فقه تقنین» که بخشی از فقه نظام است، می‌‌‏تواند این فضای خالی را پر کند و در تعیین سیاست‌ها، قانون‌ها و ساختارها، راه دقیق و درستی را به ما نشان دهد.

کتابی که پیش‌‏روی خوانندگان گرامی قرار دارد، دربردارندهٔ سه سرفصل مهم است:

۱. ضرورت فقه تقنین به‏ مثابه دانش پشتیبان نظام اسلامی در حوزه قانون‏‌گذاری و روشن‌گری چیستی و زوایای آن و قرائت‌‏های مختلف از فقه تقنین.

۲. نگاه آسیب‌‏شناسانه به ساختار قانون‏‌گذاری در سه ساحت مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام.

۳. بررسی پاره‌ای از مقوله‌ها و مسأله‌های مهم فقه تقنین که اثرگذاری شایانی در تواناسازی ساختار قانون‌‏گذاری دارند، از جمله قاعده‌ها و معیارهای تشخیص مصلحت، شرط عدالت برای قانون‌گذاری، فتوای معیار و جواز الزام بر احکام شرعی.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب «آسیب‌شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران» می‌توانند از اینجا اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics