قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل
اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل

تازه‌های نشر؛

اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل

خاستگاه اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل چیست؟ چه عواملی بایستگی حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل را توجیه می‌کند؟ ضمانت اجرایی اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل چیست؟ اصول اختصاصی و مشترک اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل کدم‌اند؟ ظرفیت اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل در تحدید جنگ و کاهش آلام ناشی از آن چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتهاد، اصول حقوق بشردوستانه مبانی تعهد کشورها در راستای حمایت از افراد و اهداف غیرنظامی و کاهش آلام و مصائب ناشی از جنگ است. تدوین اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی، در قرن بیستم میلادی، به انگیزه حقوقی‌سازی ایده اخلاقی جمع میان دو مقوله متناقض: «ضرورت جنگ» و «ملاحظات انسان ‎دوستانه» و فراهم ساختن تعهد بین‌المللی در راستای دفاع از کرامت انسانی در منازعات مسلحانه است.

اسلام در جایگاه آخرین دین برگزیده الاهی، از بدو ظهور (سده هفتم میلادی) قرن‌ها زودتر از حقوق بین‌الملل، اصول حقوق بشردوستانه را تشریع و جهادگران مسلمان را به رعایت این اصول در منازعات مسلحانه، ملزم ساخت. التزام عملی پیامبر گرامی اسلام (ص) به این اصول، نقطه ‌عطفی در تاریخ حقوق بشردوستانه به شمار می‌رود. با توجه به خاستگاه وحیانی، جنبه ابتکاری، سبقت زمانی و ضمانت اجرائی اصول حقوق بشردوستانه در اسلام، باید اذعان کرد که حقوق بین‌الملل در این زمینه نیز، متأثر از اسلام است.

چاپ اول کتاب «اصول حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل» Humanitarian Law Principles in Islam and International Law تألیف دکتر عبدالحکیم سلیمی، استادیار جامعه المصطفی العالمیه، در بهار ۱۴۰۲، از سوی نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در ۲۷۲ صفحه و به قیمت ۱۱۱ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

این اثر از چهار بخش تشکیل شده است. بخش اول کلیات در چهارفصل مفاهیم، اهداف جهاد، عوامل بایستگی اصول حقوق بشردوستانه در حقوق بین‌الملل و عوامل بایستگی اصول حقوق بشردوستانه در اسلام؛ تدوین یافته است. بخش دوم: حقوق بشردوستانه در مسیر تاریخ در شش فصل؛بخش سوم: اصول اختصاصی حقوق بشردوستانه در اسلام، در هشت فصل و بخش چهارم: اصول مشترک حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌الملل، در شش فصل سامان یافته است.

این کتاب، برای دانشجویان رشته حقوق بین‌الملل (ارشد و دکتری) و علاقه‌مندان به مباحث حقوق بشردوستانه به‌خصوص حوزویان مفید و قابل استفاده می‌باشد.

علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توانند به قم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک ۲۷ و یا به شهرک پردیسان، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مراجعه و نیز با شماره تلفن ۳۲۱۱۱۳۰۰ تماس حاصل نمایند.

قابل‌ذکر است، «حقوق بشردوستانه در اسلام؛ نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)»، «حقوق بین‌الملل اسلامی؛ نشر مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)»، «نقش اسلام در توسعه حقوق بین‌الملل؛ نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)»، «نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام؛ نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)» و «درسنامه حقوق بشر از دیدگاه اسلام؛ نشر مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)» از دیگر تألیفات این محقق و مدرس حوزه علمیه قم می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics