قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اگر در همه دنیا یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است/ چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است
پیشنهاد آیت‌الله نوری‌همدانی بر تشکیل «مجمع علمای مشهد و قم» برای حل مشکلات تعلیم و تربیت

توضیحاتی درباره اختلاف تعیین اول ماه قمری در بین فقها

اگر در همه دنیا یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است/ چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است

آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ نوری همدانی با اشاره به اختلاف تعیین اول ماه قمری در بین فقها و مناطق مختلف عنوان کرد: بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود متحرک است که مبدا، مصافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم، پس در همه دنیا اگر در یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ حسین نوری همدانی شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه طرح اعزام اساتید تفسیر قرآن حوزه در ماه مبارک رمضان در بخشی از سخنان خود بیان کرد: در ۲۶ آیه، قرآن کریم به مساله ماه اشاره کرده است؛ ماه یک موجود متحرکی است که مبدا، مصافت و مقصد آن معلوم است و ما یک بدر بیشتر نداریم، ولی اول ماه و شب‌های قدر اختلافی داریم که معلوم می‌شود استنباطات فقهی خلاف واقعیت و خلاف قرآن است که گاهی حتی متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را می‌بینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطر اعلام شده بود برخی شنبه را عید می‌دانستند.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه قمری است؛ سپس قرآن به جریان ماه و خورشید اشاره دارد و به حرکت دائمی آن و شروع و مقصد آن پرداخته است؛ بنابراین چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است.

این مرجع تقلید بیان کرد: در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص تکوینی است. در قرآن و روایات و کتب فقهی تا زمان شیخ طوسی اصلا وحدت و اختلاف افق مطرح نبوده است، البته میان علمای اهل سنت وجود داشته است و از آن دوره به تدریج وارد شده است، آیت‌الله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را می‌توانیم حل کنیم.

بنابرگزارش ایسنا، آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ نوری همدانی با تاکید بر لزوم انس بیشتر با قرآن کریم تصریح کرد: در حوزه علمیه باید قرآن به صحنه استنباط و اجتهاد بیاید و سپس وارد صحنه اجتماعی مردم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics