قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سلسله نشست‌های «فقه و فناوری» برگزار می‌شود
سلسله نشست‌های «فقه و فناوری» برگزار می‌شود

طی نشستی علمی برگزار می‌شود؛

سلسله نشست‌های «فقه و فناوری» برگزار می‌شود

سلسله نشست‌های تخصصی پنل فقه و فناوری «همایش بین‌المللی دین،‌ فرهنگ و فناوری» با حضور صاحب‌نظران و اساتید مطرح حوزه و دانشگاه، در محل موسسه فتوح اندیشه قم برگزار می‌گردد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دکتر مصطفی سیاسر مدیر روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه طی گفتگویی درباره این همایش ملی و جزئیات پنل فقه و فناوری و اهمیت آن گفت: توجه به مسئله فناوری و روابط حاکم بر این پدیده اجتماعی و ارتباط آن با فرهنگ و نظام‌های اجتماعی مانند اقتصاد، خانواده، حقوق و به طور کلی سبک زندگی یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه فقیهان و دانشمندان ساحت فناوری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در الگوی تمدن اسلامی منبع نظری و الگوهای پیشینی فناوری، فرهنگ و علوم انسانی غربی نخواهد بود، اظهار کرد: تعریف ارتباط فناوری با بنیان علوم اسلامی یعنی وحی و تبیین ارتباط منطقی آن با علوم اسلامی از جمله فقه و فلسفه و آینده‌نگری اسلامی از جمله مهمترین دغدغه‌های امروز حوزه و دانشگاه باید قرار گیرد.

سیاسر با اشاره به اینکه‌ تجویزی بودن دانش فقه از سویی و جنبه‌های تجویزی فناوری که نقطه اثرگذار فناوری در جوامع مقصد آن است، ارتباط بین فقه و نظام فناوری را مستحکم‌تر دانست و افزود: پنل فقه و فناوری در همایش دین، فرهنگ و فناوری بر آنست تا این ارتباط را به طور خاص مورد بررسی قرار دهد و مدخل‌های این مسئله را در اندیشه اساتید ساحت فقه و فناوری مورد بحث و گفتگو قرار دهد.

مدیر روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه ادامه داد: نحوه ارتباط و مدل‌های ارتباط فقه و فناوری نیز از جمله مسائل مهمی است که در این پنل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. حضور دانشمندان مختلف حوزه فناوری به عنوان موضوع‌شناسان خبره در زمینه فناوری تأثیر ویژه‌ای در استنباط حکم در فقهاء حاضر خواهد گذاشت، از سوی دیگر دغدغه فقیهان بر جهت‌گیری مسائل کلی این دانشمندان می‌گذارد.

شیوه فعالیت

وی درباره شیوه کار این پنل گفت: ایجاد گفتگو بین اساتید حوزه فناوری و فقیهان و شکل‌دهی گفتمان بین رویکردهای مختلف فقهی و دیدگاه‌های نظری و ساحت عملیاتی فناوری از مأموریت‌های اصلی کمیسیون فقه و فناوری است. برگزاری نشست‌های متعدد در موضوعات و مدخل‌های مورد نظر اعضای کمیسیون توسط اساتید منتخب در زمینه‌های تخصصی مربوط به حوزه فناوری و همچنین فقیهان آشنا به این حوزه می‌تواند، شروع خوبی برای گفتمان‌سازی در این حوزه باشد. از این‌رو کمیسیون “فقه و فناوری” «همایش بین‌المللی دین، ‌فرهنگ و فناوری» به مدیریت حجت‌الاسلام علی جلینی بر آنست تا با برگزاری نشت و دعوت از اساتید صاحب‌نظر در موضوعات از پیش طراحی شده و طراحی میزگردهای علمی به منظور ایجاد بحث و گفتگوی جدی بین کارشناسان فناوری با فقیهان موجب تولید و ترویج گفتمانی جدید در این حوزه گردد.

برنامه نشست‌ها

سیاسر همچنین از محتوا و اساتید پیشنهادی برای نشست‌های پنل «فقه و فناوری» خبر داد و افزود: برخی از نشست‌ها از این قرار است: «رویکردهای مختلف فقه و فقیهان به مسئله فناوری (نفی، گزینش، طراحی و منفعل، منفعل متاخر، منفعل بر خط، فعال متأخر، فعال برخط، فعال آینده‌نگر) با حضور استاد سید محمد هاشمی»، «رویکردهای فقه فردی و فقه حکومتی به فناوری؛ با حضور حجت‌الاسلام پیروزمند»، «رابطه فقه، قدرت و فناوری ( تاثیر نوع قدرت در تعین فناوری) با حضور دکتر امیدی»، «رابطه و جایگاه فقه در نظام فناوری جمهوری اسلامی (وضع موجود، وضع مطلوب) با حضوردکتر علی عباسی»، «تفاوت‌های فناوری دینی و فناوری غیر دینی: دکتر حسن بیگی»، «نقش جامعه‌شناسی زیست‌بوم فناوری(جامعه‌شناسی موطن) در مواجهه فقیهان با فناوری، با حضور دکتر شرف الدین»، «فقه نخبگان حوزه فناوری و منطق مواجهه با نخبگان، فقه نخبه‌پروری با حضور حجت‌الاسلام دکتر علی رضائیان»، «تبیین نظری مدل رابطه فناوری و فقه: (نظام‌های فقهی و فناوری)»، «ضرورت فقه تحقیقات بنیادین، دکتر محمد‌جواد لاریجانی)» و «صورت‌بندی فقه تغییر، فقه تسخیر» با حضور دکتر احمد رهدار».

برنامه میزگردها

مدیر روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه همچنین از برگزاری چند میزگرد علمی اطلاع داد و گفت: میزگرد «فقه مدل‌های انتقال فناوری (انواع، مدل‌های موفق و مدل‌های ناموفق) با حضور منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضائی ایران، حجت‌الاسلام احمد رهدار و یک نماینده از انتقال فناوری‌های سپاه» و میزگرد «فقه و ارزیابی فناوری (فناوری مناسب و نامناسب از دیدگاه فقه)، با حضور سید حبیب‌الله طباطبائیان و استاد میرباقری» برگزار خواهد شد.

سیاسر در پایان خاطرنشان کرد: «همایش بین‌المللی دین،‌ فرهنگ و فناوری» در ۴، ۵، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تهران و قم توسط دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) برگزار خواهد شد و مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه با توجه به آن‌که فقه فناوری با عنوان یکی از موضوعات و کارگروه‌های فقه دولت‌سازی اسلامی در این مؤسسه می‌باشد، مدیریت علمی پنل فقه و فناوری همایش مذکور را بر عهده گرفته است.

اجتهاد یادآوری می‌کند، اولین نشست تخصصی پنل فقه و فناوری «همایش بین‌المللی دین،‌ فرهنگ و فناوری» یک شنبه هفته آتی، در پردیس حکمت موسسه فتوح به آدرس قم بلوار شهروند، خ البرز،‌کوچه ۱ پلاک ۶ برگزار خواهد شد که جزئیات آن متعاقباً اعلام می‌گردد.

همایش بین‌المللی دین،‌ فرهنگ و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics