قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فضای درونی حوزه‌ها، جریان‌های مخالف آزاداندیشی است/ توجه دفتر تبلیغات به جنبه‌های روشنفکری و نخبه‌گرایی
فضای درونی حوزه‌ها، جریان‌های مخالف آزاداندیشی است/ توجه دفتر تبلیغات به جنبه‌های روشنفکری و نخبه‌گرایی

حجت‌الاسلام احمد واعظی:

فضای درونی حوزه‌ها، جریان‌های مخالف آزاداندیشی است/ توجه دفتر تبلیغات به جنبه‌های روشنفکری و نخبه‌گرایی

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم تصریح کرد: شاید برخی احساس کنند که جنبه‌های روشنفکری در دفتر تبلیغات پایین آمده است و یا توجه به نخبه‌گرایی کم شده است. خیر چنین نیست.! در حال حاضر دفتر به هر دو آن‌ها پرداخته می‌شود؛ اما ما بیشتر به سمت فرهنگ عمومی حرکت کرده‌ایم در عین حال که فعالیت نخبه‌گرایی را نیز مد نظر قرار داده‌ایم. این را باید بدانیم فضای درونی حوزه‌ها، هم جریان‌های مخالف آزاداندیشی است که رنگ و بوی سیاسی هم دارد و معمولا صدای آن‌ها هم بلند است تأثیرگذار هستند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، در پاسخ به این سوال که در حوزه‌های علمیه ما تا چه اندازه به منشور روحانیت امام راحل که در سال‌های پایانی عمر خود آن را تهیه کرد، پرداخته می‌شود، یادآور شد: حضرت امام (ره) دو تا سه ماه قبل از فوت خود حاصل تجربیاتش را در قالب منشور روحانیت ارائه دادند و در این منشور امام راحل جنبه‌ها و نگاه‌های خاص خود و بعضا هشدارها و هدایت‌هایی که حائز اهمیت است را برای حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت مطرح کردند. اینکه حوزه‌های علمیه ما امروز چقدر با این منشور ارتباط گرفته‌اند و مطلع هستند و در جهت اجرایی کردن آن گام برمی‌دارند، نکات دیگری است که باید به آن پرداخته شود و یک بحث جداگانه‌ای را می‌طلبد. منشور روحانیت یک سند بالادستی برای مرکز مدیریت حوزه علمیه و شورای عالی حوزه که در سیاست‌گذاری‌های خود و روند رو به جلوی حوزه از آن بهره‌مند شوند.

او ادامه داد: اینکه ما باید بدانیم حوزه‌های علمیه ما چقدر با این منشور فاصله پیدا کرده‌اند یا برعکس به آن نزدیک‌تر و موفق‌تر بوده‌اند قابل مطالعه و ارزیابی است. بایستی این منشور یک سند بالادستی باشد برای مرکز مدیریت حوزه علمیه و شورای عالی حوزه که در سیاست‌گذاری‌های خود و روند رو به جلوی حوزه از آن بهره مند شوند. ما اگر بخواهیم به این سند عمل کنیم لازم است درباره شرایط دینی و فرهنگی حال حاضر یک وضعیت‌شناسی خوبی داشته باشیم و واقعیت‌ها و تحولات جامعه امروز را نیز درآن در نظر بگیریم. اصل تغییر اجتناب‌ناپذیر است و هنر ما باید این باشد که در جامعه امروز آن جان مایه اصلی و نکات کلیدی که در منشور روحانیت امام ذکر شده و مقوّمات روحانیت مطلوب و حوزه مطلوب را در برمی‌گیرد استخراج کنیم و با بافت فرهنگی جامعه و وضعیت امروز تطبیق بدهیم و آن نکات و عناصر کلیدی را محقق کنیم و سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران در حوزه باید آن را محقق کنند.

ارائه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در زمان ثبات جامعه جواب می‌دهد

عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این شورا یادآور شد: داشتن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک ضرورت برای حرکت برنامه‌محور کشور به سمت تعالی و خروج از وضع موجود به سمت وضع مطلوب است. اساساً الگوی پیشرفت یک کلان نقشه راه پی‌ریز تمدن نوین اسلامی است. برای این‌که الگوی طرّاحی شده بتواند مؤثّر و کارآمد باشد پیش نیازهای متعددی لازم است. زمانی می‌توانیم به الگو بیاندیشیم که یک مدیریت منسجم و ساختارمند داشته باشیم و مسئولان ما همدل و هم‌نوا و ساختارمند کشور را اداره ‌کنند. تصور آن است که متفکران و متخصصان کشور را جمع ‌کنیم و یک سند بالادستی نوشته که افق دورتر را بازکند و مبنای برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت جامعه باشد. ولی وقتی این گونه شاهد عدم انسجام و تصمیمات مقطعی و آزمون و خطاها و فائق نیامدن بر مشکلات جاری جامعه هستیم و ضعف مدیریت برنامه محور مشهود است چگونه می‌توانیم ارائه الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت را جدی بگیریم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در خبرگزاری ایسنا حضور یافته بود در پاسخ به این سوال که در منشور روحانیت امام دو دسته افراد سکولارهای وابسته و روحانیون متحجر، مد نظر امام هستند. در دفتر تبلیغات اسلامی در زمان‌هایی فعالیت‌هایی برای شکل‌گیری امور دینی و سیاسی انجام می‌شد، استراتژی شما برای این منظور چیست؟ اینکه آیا باید طبق فرمایشات امام (ره) عمل کرد و یا اینکه باید چراغ خاموش حرکت کنیم؟ گفت: در دوره‌هایی و یا در شرایطی، دفتر تبلیغات اسلامی به اصطلاح به عنوان فعال سیاسی هم عمل می‌کرد. حضور کاملاً سیاسی دفتر شاید به دلیل اقتضائات آن زمان بوده است. امّا در دوره أخیر مدیریت دفتر اینکه بخواهیم بگوییم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان یک نهاد سیاسی و به عنوان یک فعال سیاسی در جریانات روز کشورحضور داشته باشد و موضع‌گیری کند، خیر. بنده این تصور را ندارم.

ترویج فرهنگ دینی، تقویت فرهنگ عمومی و توانمندتر کردن تبلیغ نوین

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خوشبختانه به سمت ترویج بیشتر فرهنگ دینی و تقویت فرهنگ عمومی و توانمندتر کردن تبلیغ نوین و رشد علوم دینی و انسانی حرکت کرده وادامه می‌دهد، اما در عین حال در هرشرایطی فعالیت نخبه‌گرایی را مد نظر قرارداده و می‌دهد. وی گفت: نکته بعدی این است که دفتر تبلیغات ظرفیت دو کار را دارد، یکی نخبه‌گرایی به لحاظ تولید است؛ مثل پژوهش، انتشار مجلات و کتاب و نشست‌های علمی که بخش‌های علمی دفتر تبلیغات اسلامی نظیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دیگر قسمت‌های علمی و آموزشی دفتر تبلیغات عهده‌دار آن هستند؛ و بخش دیگر معطوف به فرهنگ عمومی جامعه است. از همان زمان شروع مسئولیت بنده تصمیم گرفتم که آهنگ رشد دفتر در جهت توجه بیشتر به فرهنگ عمومی باشد. چرا که درصورتی که نهادهای حوزوی و فرهنگی در جامعه تلاش خود را بیشتر کنند و به سمت حرکت‌های فرهنگی بروند بهتر است. فراموش نکینم که جامعه امروز ما به سمت پوست‌اندازی فرهنگی در حال حرکت است و باید فرهنگ عمومی را در جامعه جدی بگیریم به خصوص برای جوانان و اقشار مختلف جامعه.

توجه دفتر تبلیغات به جنبه‌های روشنفکری و نخبه‌گرایی

او ادامه داد: شاید برخی احساس کنند که جنبه‌های روشنفکری در دفتر تبلیغات پایین آمده است و یا توجه به نخبه‌گرایی کم شده است. خیر چنین نیست.! در حال حاضر دفتر به هر دو آن‌ها پرداخته می‌شود؛ اما ما بیشتر به سمت فرهنگ عمومی حرکت کرده‌ایم در عین حال که فعالیت نخبه‌گرایی را نیز مد نظر قرار داده‌ایم. این را باید بدانیم فضای درونی حوزه‌ها، هم جریان‌های مخالف آزاداندیشی است که رنگ و بوی سیاسی هم دارد و معمولا صدای آن‌ها هم بلند است تأثیرگذار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics