قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه مقارن در اندیشه بزرگان

فقه مقارن در اندیشه بزرگان

علمای شیعه از جمله علمای معاصر به تأثیر شگرف تنوع افکار و تضارب آراء در غنای آثار و دقت نتایج، توجه داشته‌اند که از آن جمله می توان به فرمایشات ایت الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی، مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی اشاره نمود.

 

امام خمینی قدس‌سره:

 – فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان و اجتماع، از گهواره تا گور است.

– باید حوزه‌ها عنایت‌شان به فقه و فقاهت از همه چیز بیشتر باشد. این حوزه‌های فقاهت بوده که هزار و چند سال… اسلام را زنده نگه داشته است.

-در عین این که از اجتهاد جواهری به صورتی محکم و استوار ترویج می‌شود،از محاسن روش‌های جدید و علوم مورد احتیاج حوزه‌های اسلامی استفاده گردد.
مقام معظم رهبری دام ظله:

 – اصل علم در حوزه‌های علمیه، فقه است. این چراغ فقاهت است که باید در این حوزه‌ها مشتعل بشود و روشن بماند تا نور ببخشد.

– مجموعه‌ای از علوم انسانی و غیره که دارای تأثیر در استنباط و تنقیح موضوعات فقهی‌اند، باید مورد عنایت قرار گیرند و فقیه این دوران، با همه ابزارهای استنباط صحیح مجهز گردد.

– محقق امروز نباید به همان منطقه‌ای که مثلاً شیخ انصاری علیه‌الرحمه کار کرده است اکتفا کند… آفاق و گستره‌های جدیدی در امر فقاهت لازم است.

 فقه مقارن در اندیشه بزرگان

مرحوم آیت الله بروجردی قدس‌سره:

 – فقه باید از حالت اختصاصی، به فقه تطبیقی و مقارن تبدیل شود و فقیه باید بر آرای گذشتگان ـ اعم از فقهای اهل سنت و شیعه ـ رجوع کند و مسئله را مطرح سازد.

آیت الله مکارم شیرازی دام ظله:

– مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین دلیل نیاز ما به فقه مقارن، به‌ هم پیوستگیِ فقه در تمام مذاهب با یکدیگر است…

– پیروان یک مذهب نمی‌توانند چشمشان را به مذهب خودشان بدوزند و از مذاهب دیگر بی‌خبر باشند و فقیه عالی‌قدر قوی‌پنجه قهرمان بشوند!

– فقه مقارن از ضروریات فقه اسلامی است… شما، مخصوصاً جوانان پُراستعداد، ان‌شاء‌الله کمر همت را ببندید و در این‌مرحله زیر نظر استادان وارد شوید و آنها هم راهنمایی بکنند تا مسأله به جایی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics