قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مدرسه تابستانی «دارالعلم» با پیام آیت‌الله سبحانی افتتاح شد/ سابقه ۴۰۰ ساله دروس حوزوی در حرم امام رضا(ع)
مدرسه تابستانی «دارالعلم» با پیام آیت‌الله سبحانی افتتاح شد/ سابقه ۴۰۰ ساله دروس حوزوی در حرم امام رضا(ع)

مدرسه تابستانی «دارالعلم» با پیام آیت‌الله سبحانی افتتاح شد/ سابقه ۴۰۰ ساله دروس حوزوی در حرم امام رضا(ع)

مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی با عنوان «دارالعلم» طی آیینی با پیام حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مدرسه تابستانی «دارالعلم» که به همت آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان تدارک یافته است، صبح امروز شنبه ۱۴ مردادماه با حضور استادان برجسته حوزه علمیه، مدیر حوزه علمیه خراسان و سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و طلاب شرکت کننده در این مدرسه در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی با پیام تصویری آیت‌الله جعفر سبحانی آغاز به کار کرد. متن پیام ارزشمند ایشان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض اخلاص و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری آقا اباعبدالله الحسین. مطالب لازم را با این حدیث آغاز می کنم؛ در روایت داریم که فرموده اند: «الفرصت تمرّ مرّ السحاب»؛ فرصت ها برای انسان مثال ابر بهاری می گذرد. درواقع تشبیه این است که کشاورز بر دو نوع است: گاهی زمین را آماده کرده، بذرافشانی کرده، منتظر ابر بهاری است که باران ببارد و زمین هم زنده شود. اما کشاورز دیگری داریم که اصلا به این کار دست نزده، زمین به همان حالت قبلی باقی است، بذرافشانی نکرده است، اولی از آن باران بهره می برد درحالیکه دومی کوچکترین بهره ای نخواهد برد.

توصیه به فرصت شناسی از لحظات جوانی

شما عزیزان که در اینجا هستید، همین مثل بر شما منطبق است، فرصت‌های خوبی در اختیار شما هست. اولین فرصت این است که در دوران جوانی هستید. انسان در دوران جوانی می تواند همه مقاصدی را که دارد تا حدی به دست بیاورد. کرارا از حضرت امام (ره) شنیدم که در مجالس خصوصی می‌فرمود: «همه چیز در دنیای جوانی؛ دنیا هم بخواهید، آخرت هم بخواهید، تحصیل هم بخواهید در دوران جوانی؛ دوران جوانی تمام قوای انسانی آمادگی دارد که در ان مقصد فعالیت کند و کار کند. الحمدلله این نیرو الان در شما باقی است.

دوم مطلبی که عرض می کنم فرصتی برای شماست، وجود اساتید مجرب که همه اینها مورد تصدیق بزرگان حوزه است و خود اینها هم از اساتید حوزه هستند که اولا به زیارت آقا علی بن موسی الرضا (ع) آمده اند و یکی هم در خدمت شما باشند که بتوانند در این فرصت که دوران تابستانی استف عرض ادب و اخلاص کنند و آنچه می دانند برای شما بیاموزند، این هم فرصتی است که آقایان باید از این فرصت بهره بگیرید.

علاوه بر این، در کنار قبر آقا علی بن موسی الرضا(ع) هستید و می‌توانید از روح مقدسش استمداد بجوئید. این را نه تنها من می‌گویم، دیگران هم این مساله را گفته‌اند حتی علمای اهل سنت هم این را گفته‌اند که البته گفتنش طول می‌کشد. این همه فرصت‌ها در اختیار شماست. اما آنچه راجع به اساتید می‌توانم تذکر دهم اینکه اولا موضوعاتی را مطرح کنند که امروز محل بحث و حاجت است. این مباحثی که در جامعه علمی ما یا در خارج مطرح است را بیان کنند به گونه‌ای که بتوانند اینها را آماده کنند نسبت به پاسخ این مسائل فقهی، اصولی، اخلاقی و کلامی. البته مقصود ما سئوالات پایه نیست؛ سوالات پایه در کتاب‌ها هست. آن مسائل علمی که در حقیقت، بنیه و مدرک می‌خواهد اینها را بیاموزند.

اساتید با رعایت اصل موجزگویی موضوعاتی را مطرح کنند که در جامعه محل بحث است

مطلب دیگر اینکه، چون فرصت کم است باید آقایان اساتید از موجزگویی بهره بگیرند البته موجزگویی به این معنا نیست که مساله را فشرده بگویند و مفهوم نباشد بلکه در عین مفهوم بودن، مختصر باشد چون فرصت کم است و در اوایل ربیع الاول، درس‌های حوزه شروع می شود و باید تا آن زمان، آقایان این مسئله را انجام دهند و این ماموریت و فرصت را انشاء الله به بهره برسانند.

مطلب آخری که می‌توانم عرض کنم، مطالبی را که می‌فرمائید اینها یادداشت کنند؛ یا شما جزوه عنایت کنید که اینها جزوه‌ها را داشته باشند و اگر جزوه ای در اختیار اینها نیست، به همه اینها قلم و دفتری بدهند تا مطالب را اجمالا یادداشت کنند تا بعدا تفصیلی پاکنویس کنند به گونه‌ای باشد که این مطالب هوایی نباشد، در ذهن اینها جای بگیرد و مدرکی هم در اختیار اینها باشد اما چیزی که هست اینکه آقایان در ضمن درس ها این مطلب را برسانند که رسیدن به مراتب عالی به این آسانی نیست؛ چه مراتب بالای اخلاقی و عرفانی باشد، چه مراتب بالای علمی و فقهی و اصولی باشد. من دو نمونه برای شما عرض می کنم که هردو برای ما ملموس است. مرحوم استاد بزرگ ما آیت‌الله بروجردی می‌فرمود: «من در مدرسه صدرمشغول مطالعه بودم بعد از نماز مغرب و عشاء. مسئله ترتب را بحث می‌کردم که آیا می‌شود دوامر داشته باشیماما امر دوم مشروط به عصیان امر اول. همه شب می نوشتم و پاک می کردم. هیچ رنج مطالعه را درک نمی کردم. یکمرتبه دیدم صدای الله اکبر بلند شد.» چقدر این آدم باید عاشق علم باشد که از اول شب تا آخر بحث کند و بنویسد و بررسی کند و رنج مطالعه را درک نکند. این است که ایشان را به آن مقام عالی از علم و فقاهت رساند که درواقع کم نظیر بود. نمونه دوم از استاد دیگرمان حضرت امام. من از ایشان سئوال کردم که شما تابستان کجا تشریف داشتید؟ گفتند: محلات بودم. گفتم: برنامه جنابعالی چه بود؟ گفتند: برنامه ام این بود که ساعت ۶ صبح قالیچه ای در حیاط می انداختم، کتاب ها و نوشته ها را می اوردم مطالعه می کردم. خسته که می شدم، شروع می کردم به نوشتن درس هایی که گفته ام. تا ظهر. اینکه انسان ۶ ساعت مطالعه کند و خسته هم نباشد فقط عاشق علم می تواند به اینجا برسد. «و من طلب العلی سحر اللیالی» که در اشعار قدما هست.

من از همینجا خیلی محضر دوستان عزیز و حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای خیاط  مدیر حوزه علمیه خراسان است، عرض سلام می‌کنم که بحمدلله این موضوعات و مسائل را فراهم آورده است. به ایشان تبریک عرض می‌کنم و تقدیر می‌کنم. از همه آقایان التماس دعا دارم. آخر این است که روزهای آخر توسل را نسبت به امامی که در کنارش هستید، فراموش نکنید. ابن هدبان می‌گوید: من در مشهد بودم مدتها. هرموقع گرفتار می شدم محضر آقا علی بن موسی الرضا (ع) می رفتم، دو رکعت نماز می‌خواندم. حاجتم را از خدا می خواستم. حاجتم برآورده می شد. و می گوید که من کرارا این را امتحان کرده ام.

تعطیلات تابستانی حوزه مدیریت شود

حجت‌الاسلام و المسلمین علی خیاط ، مدیر حوزه علمیه خراسان، صبح امروز در مراسم افتتاحیه دوره تابستانی دارالعلم در سخنانی اظهاز کرد: فرصت تعطیلات برای حوزویان زمانی خوبی برای تمرکز در فعالیت‌های علمی است که نمی‌توان فعالیت‌هایی که در طول سال با توجه به حجم گسترده دروس علمی رسمی به آن پرداخت، از این فرصت استفاده کرد همان طور که در سیره اهل بیت (علیهم السلام) به مدیریت زمان، مدیریت منابع پرداخته شده است. بسیاری از کارهای علمی که بزرگان انجام داده است مانند تفسیر نمونه، موسوعه فقهی جواهر کلام در فرصت تعطیلات نوشته شده است، همان طور که در شرایط سخت کرونا برخی از کارهای علمی خوبی انجام داده‌اند، لذا استفاده از این گونه فرصت‌ها باید ادامه پیداکند.

سابقه درس حوزوی با قدمتی ۴۰۰ ساله در حرم مطهر رضوی

همچنین در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سخنانی با اشاره به اینکه فراگیری دروس حوزوی در بارگاه منور رضوی از قدمتی ۴۰۰ ساله برخوردار است، گفت: با نگاه بلند مقام معظم رهبری و شهید بهشتی و تلاش های آیت‌الله واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی از تلفیق دو مدرسه میرزا جعفر و خیرات‌خان تاسیس شد که این دانشگاه از ابتدای تاسیس تاکنون پذیرای طلاب حوزه علمیه بوده است و خوشبختانه دستاوردهای بزرگی از منابع انسانی و پژوهش‌ها گرفته تا انتشار آثار متعدد، به جامعه علمی و اسلامی عرضه کرده است. لذا  بسیار خرسندیم که به مدت دو هفته در قالب برگزاری دوره‌های تابستانی در این دانشگاه میزبان طلاب و اساتید از سراسر کشور هستیم و امیدواریم همه تلاش‌های ما مورد رضای حضرت رضا(ع) واقع شود.

گفتنی است، مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی با عنوان دارالعلم، با همکاری آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان در قالب سه مدرسه ادبیات و تفسیر، فلسفه و کلام و فقه و اصول طی دو هفته در مدارس علمیه حرم مطهر شامل میرزا جعفر،  خیرات‌خان و… برگزار می شود. در این مدرسه که ۱۴۰۰ طلبه و استاد از سراسر کشور متقاضی شرکت در آن بودند، ۵۰۰ طلبه شامل ۳۵۰ آقا و ۱۵۰ خواهر حضور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics