قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مشهد پایگاه حوزه است و باید مرجعیت علمی خود را پیدا کند/ رهبری از احیای برگزاری دروس حوزوی در مدارس داخل حرم رضوی رضایت دارند
مشهد پایگاه حوزه است و باید مرجعیت علمی خود را پیدا کند/ رهبری از احیای برگزاری دروس حوزوی در مدارس داخل حرم رضوی رضایت دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی:

مشهد پایگاه حوزه است و باید مرجعیت علمی خود را پیدا کند/ رهبری از احیای برگزاری دروس حوزوی در مدارس داخل حرم رضوی رضایت دارند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: مشهد به برکت مضجع شریف امام رضا(ع) و برخورداری از حوزه علمیه کهن، ظریفت بالقوه تبدیل شدن به مرجعیت و قطب علمی جهان تشیع را دارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار اساتید طرح تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی با اشاره به سابقه درخشان حوزه علمیه مشهد، ابراز کرد: حوزه علمیه مشهد به برکت وجود مرقد مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) در طول تاریخ مورد توجه مراجع، علمای بزرگ، طلاب و شخصیت‌های تأثیرگذار بوده است و شخصیتهای بزرگ بسیاری از تربیت یافتگان این حوزه مقدس هستند.

عضور شورای عالی حوزه علمیه خراسان؛ با بیان اینکه از دیرباز برگزاری کرسی درس در جوار امام هشتم(ع) از افتخارات مراجع و علمای بزرگ بوده است، به مدارس علمیه کهن در اطراف بارگاه قدس رضوی اشاره و تصریح کرد: در گذشته حوزه‌های علمیه همواره در درون بازارها و در بطن جامعه و محل اجتماع مردم ساخته می‌شدند تا ارتباط روحانیت با مردم از همان ابتدای طلبگی شکل بگیرد؛ در مشهد نیز حوزه‌های علمیه بسیاری در اطراف بارگاه قدس رضوی وجود داشته‌اند که به دلیل طرح توسعه حرم مطهر و طرح‌های نوسازی و بازسازی‌ها مقداری آسیب به این امر وارد شده که در صدد جبران آن هستیم.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه پیرامون مضجع شریف حضرت رضا(ع) باید حلقه‌های درس و مباحثه علمی و حضور مدارس دوباره فعال شود؛ عنوان کرد: ارتباط مردم و روحانیت باید در حرم مطهر و آستان قدس رضوی محسوس باشد و این امر لازم ایفای وظیفه هدایتگری روحانیت است.

وی با اشاره به رضایت رهبر معظم انقلاب از احیای برگزاری دروس حوزوی در مدارس داخل حرم مطهر رضوی، عنوان کرد: در گذشته مسجد گوهرشاد محفل تجمع و مباحثات علمی علما و روحانیت بوده است، امروز نیز تقویت و رشد حوزه علمیه پیرامون مضجع شریف عالم آل محمد(ص) مورد انتظار است؛ جنبه عالم آل محمد(ص) بودن حضرت رضا(ع) باید در اینجا برجسته باشد و این مهم با پر رنگ شدن رفت و آمد و حضور علمای بزرگ، طلاب، تدریس معارف اسلامی و علوم آل محمد(ص) و در یک کلام با حوزه علمیه محقق می‌شود.

مروی با تأکید بر اینکه همکاری نزدیک و تقویت ارتباط با حوزه‌ علمیه کهن مشهد از برنامه‌های اصلی آستان قدس رضوی است؛ ابراز کرد: به برکت مضجع شریف امام رضا(ع) در طول تاریخ حوزه علمیه مشهد از جایگاه ویژه و کثرت علمای بزرگ و شاخص برخوردار بوده که این جایگاه باید تقویت شود و آستان قدس حمایت از حوزه علمیه مشهد را وظیفه خود می‌داند.

وی افزود: حوزه علمیه مشهد به برکت همجواری با مرقد مقدس عالم آل محمد(ص) و با سابقه درخشان تاریخی این ظرفیت را دارد که به مرجعی شاخص برای تربیت فضلا مبدل شود، به‌طوریکه اساتید و طلاب نه تنها از سراسر کشور بلکه جهان اسلام برای فراگیری علوم به اینجا بیایند؛ مشهد پایگاه حوزه است و باید مرجعیت علمی خود را پیدا کند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: حوزه علمیه مشهد به برکت امام رضا(ع) این شأنیت را دارد که از مهم‌ترین حوزه‌های علمیه جهان تشیع باشد که امیدواریم با گسترش رفت و آمد علما و اساتید برجسته تجلی عالم آل محمد(ص) در مشهد شکل بگیرد.

در ابتدای این جلسه تعدادی از اساتید مدرسه تابستانه «دارالعلم» حرم مطهر رضوی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پیرامون هرچه غنی‌تر برگزاری این طرح تابستانه پرداختند.

گفتنی است، مدرسه تابستانه «دارالعلم» حرم مطهر رضوی از ۱۴ تا ۲۶ مرداد در دانشگاه علوم اسلامی رضوی و محل مدرسه علمیه «میرزا جعفر» با حضور ۵۰۰ نفر از طلاب و اساتید برجسته حوزه‌های علمیه سراسر کشور با هدف رونق مجدد فعالیت‌های علمی حوزویان در حرم مطهر رضوی با همکاری حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics