قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نامه طلاب و برخی اساتید حوزه علمیه خراسان به شورای صدور پروانه نمایش
نامه طلاب و برخی اساتید حوزه علمیه خراسان به شورای صدور پروانه نمایش

نامه طلاب و برخی اساتید حوزه علمیه خراسان به شورای صدور پروانه نمایش

امروزه سینما، تئاتر و تلویزیون به جای آن که خود را به عنوان سرباز وطن در خط مقدم جنگ نرم علیه دشمن فرض کنند، با بی اعتنایی محض، بسیاری از احکام و عقاید دینی جوانان را زیر سوال برده و متأسفانه در بعضی موارد آن‌‌ها را به سخره می‌گیرند.

به گزارش شبکه اجتهاد، طلاب و اساتید مدرسه علمیه عالی نواب در نامه‌ای به به شورای صنفی و شورای صدور پروانه نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار مواجهه با عقب رفت فرهنگی در حوزه سینما شده و بر جلوگیری از زیر سؤال بردن اعتقادات و ترویج ابتذال و انحراف در سینما تأکید کردند.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی

ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون (آل عمران/۱۰۴)

هنری که در خدمت حق، انسانیت و راستی و درستی قرار داشته باشد، ارزشمند محسوب می‌شود (مقام معظم رهبری)

مقوله هنر و رسانه از جمله مهم ترین و ارزشمندترین داشته‌‌های آدمی است که به وسیله آن می‌توان عمیق ترین، والاترین و زیباترین مفاهیم را با شیواترین و بهترین روش به مخاطب منتقل نمود و این مهم در طول تاریخ سینمای کشور به خصوص پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره دغدغه هنرمندان متعهد و ارزشی بوه است. لکن عرصه تئاتر و سینما طی چند سال گذشته با مشکلات عدیده‌ای در حوزه فنی و درون مایه روبرو بوده است؛ امروزه سینماهای مطرح و کمپانی‌‌های بزرگ هنری در جهان با بهره گیری از ظرفیت‌‌های خود توانسته اند سطح کیفی تولیدات خود را تا حد زیادی ارتقاء دهند و این مسئله نه تنها به شکوفایی اقتصادی آن‌‌ها منجر گشته، بلکه با ابزار هنر، فرهنگ خود را به کشور‌‌ها و ملت‌‌های دیگر منتقل نموده اند و این امری است که در کشور ما با وجود استعدادهای کم نظیر و ظرفیت‌‌های هنری فراوان هم چنان مغفول مانده است و در نتیجه مخاطبان به تماشای آثار به اصطلاح آپارتمانی کم خرج عادت کرده اند.

اما درون مایه آثار، بیشترین انتقادات را در حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون در پی داشته است. پرداختن به محتواهای کلیشه ای، مسائل تکراری و جبران نمودن ضعف فیلمنامه‌‌ها با اضافه کردن چند ستاره سینما در جهت فروش بیشتر آثار، سبب گشته سینمای امروز وضعیت وخیمی پیدا کند؛ سینمای کشور که می‌بایست به عنوان محلی برای نمایش فرهنگ اصیل ایرانی به شمار رود، نتوانسته انتظارات حداقلی دلسوزان این عرصه را پاسخ گوید. بلکه در نقطه مقابل، با تولید آثار سخیف و سطحی، فیلمنامه‌‌های دارای انحراف اخلاقی، عقیدتی و مستهجن و به کار بردن الفاظ رکیک، مبتذل، فحاشی و پرداختن به شوخی‌‌های جنسی متعدد، سینما را از سبد فرهنگی تفریحی بسیاری از خانوداه‌‌ها حذف کرده است.

آیا وقت آن نرسیده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای صنفی و شورای صدور پروانه نمایش و دیگر دستگاه‌‌های ذیربط به عنوان متولیان عرصه فرهنگی در این زمینه تصمیمی اتخاذ کنند؟ در زمانه‌ای که به فرموده مقام معظم رهبری دشمن تمام عزم خود را برای منحرف و نابود ساختن بنیان‌‌های فکری جوانان ما جزم نموده و با حربه رسانه و هنر و سینما، جهان را به تسخیر فعالیت‌‌های خود درآورده، آیا این ضعف و در جا زدن و در بعضی موارد عقب رفت فرهنگی در حوزه سینما، جای تأمل و بررسی ندارد؟

امروزه سینما، تئاتر و تلویزیون به جای آن که خود را به عنوان سرباز وطن در خط مقدم جنگ نرم علیه دشمن فرض کنند، با بی اعتنایی محض، بسیاری از احکام و عقاید دینی جوانان را زیر سوال برده و متأسفانه در بعضی موارد آن‌‌ها را به سخره می‌گیرند؛ ارتباطات و اختلاط بی مورد، ناصحیح و شرم آور میان زن و مرد در بعضی آثار به اصطلاح هنری، عدم رعایت حجاب و پوشش متعارف اسلامی و قبح زدایی از حدود الهی، یکی از مصداق‌‌های این مدّعاست که سینمای کشور را آلوده به ابتذال و انحراف نموده است. همچنین نشان دادن چهره‌ای خشن، بی منطق، ظالم و غیر قابل تحمل از جامعه اسلامی ایرانی، دقیقاً در جهت اهداف دشمن و برخلاف حقیقت و باطن جامعه ایران، خود ظلمی بزرگ در حق ملت فهیم ایران است.

اساتید و طلاب مدرسه علمیه عالی نواب به جهت دفاع از مکتب و حقانیت اسلام عزیز، ضمن محکومیت این آثار ضد هنری، به متولیان فرهنگی کشور به خصوص شورای صدور پروانه نمایش هشدار می‌دهد مطامع سیاسی و فرهنگی خود را بر ارزش‌‌های پاک اسلامی مقدم ننموده و از آثار تدبیرهای ناپخته خویش برحذر باشند.

والسلام علی من اتبع الهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics