قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / إفراط و تفریط در پذیرش حدیث صدمات جبران ناپذیری ایجاد می‌کند/ لزوم اهتمام ویژه حوزه‌های علمیه بر مسائل رجالی و حدیثی
جایگاه علم رجال و نیاز به آن در مساله اعتبارسنجی روایات تبیین شد

مسئول گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان عنوان کرد:

إفراط و تفریط در پذیرش حدیث صدمات جبران ناپذیری ایجاد می‌کند/ لزوم اهتمام ویژه حوزه‌های علمیه بر مسائل رجالی و حدیثی

حجت‌الاسلام سیدشبیری با اشاره به ضرورت پرداختن به مسائل رجالی و حدیثی در حوزه‌های علمیه که متکفل بیان علوم دینی و اسلامی هستند، بیان کرد: علی رغم وجود أهمیت و نیاز فراوان کمتر به این مباحث پرداخته شده و تحصیل و تعلیم دانش رجال منحصر در یک مقطع تحصیلی و بسیار محدود است و نباید به این وضعیت کم جان و بی‌رمق بسنده کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری با بیان این که استنباط معارف و آموزه‌های دینی در نگاه شیعه، بر اساس سه منبع عقل و وحی و سنت است، گفت: گستره سنت آن را أصلی ترین و مهمترین منبع علوم اسلامی قرار داده که این مهم ضرورت بررسی و تنقیح گزارش‌هایی که از سنت وجود دارد و به نام حدیث شناخته‌ می‌شود را دو چندان‌ می‌کند.

وی افزود: نقش بی بدیل حدیث در کشف مواد أولیه إستنباط، باعث شده علوم حدیث همچون علم رجال، جایگاهی مقدم بر سایر علوم اسلامی مثل فقه، کلام، أخلاق و فلسفه در مسیر إجتهاد و در فرایند إستنباط پیدا کند که حدیث در این زمینه به عنوان مادر علوم اسلامی شناخته شود.

مسئول گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به میراث مکتوب شیعه در گذر تاریخ، آن را نشانگر این واقعیت دانست که عالمان شیعی بیشترین إهتمام خود را صرف تدوین، حفظ و نشر حدیث و دانش‌های وابسته به آن همچون فقه الحدیث، نقد الحدیث، درایه الحدیث، إختلاف الحدیث و … کرده اند.

وی با تاکید بر أهمیت إعتبار سنجی أحادیث، جایگاه آن را مقدم بر سایر علوم حدیثی دانست و أفزود: کاربردی ترین رویکرد در إعتبار سنجی حدیث ملاحظه سند یا منبع آن بوده که بر همین اساس علماء شیعه کتاب‌ها و مجموعه‌های فراوانی در حوزه رجال و فهرست نگاشته اند.

سیدشبیری با بیان این که دانش رجال به بررسی ویژگی‌های تاثیر گذار راویان حدیث در پذیرش أخبار آنها‌ می‌پردازد که این شناخت نقش محوری در کشف صدور روایت دارد و قابل مقایسه با نقد محتوایی حدیث نمی‌باشد، خاطر نشان کرد: دانش رجال با بررسی اتصال سند و راویان آن همچون پدر برای حدیث و به تبع آن سائر علوم اسلامی أصل مهم انتساب را تضمین‌ می‌کند.

این دانش آموخته حوزه علمیه خراسان با تاکید بر ضرورت برگزاری مباحث و جلسات رجالی در این حوزه خاطر نشان کرد: إفراط و تفریط در پذیرش حدیث جریانات مختلفی مثل أخباریان یا قرآن بسندگان بوجود آورده که‌ می‌تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند.

وی با اشاره به ضرورت پرداختن به مسائل رجالی و حدیثی در حوزه‌های علمیه که متکفل بیان علوم دینی و اسلامی هستند، بیان کرد: علی رغم وجود أهمیت و نیاز فراوان کمتر به این مباحث پرداخته شده و تحصیل و تعلیم دانش رجال منحصر در یک مقطع تحصیلی و بسیار محدود است و نباید به این وضعیت کم جان و بی رمق بسنده کرد که به همین جهت مقام معظم رهبری در بعضی سخنان خود بر این مسأله تاکید کرده و فرمودند: «خلأ عظیمی در علم رجال وجود دارد و لازم است در این زمینه کارهای تحقیقات زیادی صورت گیرد».

بنابر گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، سید شبیری در پایان گفت: بر این اساس گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان با بهره گیری از اساتید این حوزه بالخصوص آیت‌الله مهدی مروارید در این زمینه فعالیت خود را آغاز نمود و در جلسات متعدد به برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی پرداخته است؛ همچنین در مدرسه تابستانی ۱۳۹۷ با برگزاری ۴ دوره و در مجموع ۳۸ نشست علمی با استقبال پر شور طلاب و مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر همراه بوده است و فضای رشد علمی و انگیزشی را در عرصه علم رجال فراهم ساخته است.

۶ دیدگاه

  1. احسنت
    درس رجال آقای شبیری مثل سالهای قبل در مدرسه آیت الله خوئی برگزار می شود؟
    چه روزهایی؟

  2. این دوره ها در کجا برگزار شده است؟!
    آیا اطلاع رسانی شده است؟
    بنده در دوره رجال پژوهی ماه مبارک رمضان شرکت کردم ولی متاسفانه نشست های بعدی حداقل اطلاع رسانی مناسبی نشده است

  3. سلام خانم ها هم می توانند در نشست های رجال پژوهی شرکت کنند؟

  4. البته علوم عقلی مانند فلسفه یا اصول جایگاهشان مقدم بر حدیث یا رجال است

  5. تشکیل گروه رجال پژوهی در حوزه علمیه خراسان کار بسیار لازمی بود، ان شالله که در این عرصه تحول زا باشند

  6. سید علی حسینی

    آیا فعالیت های گروه رجال پژوهی در سال تحصیلی هم ادامه دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics