قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / باید از فضای فقه و هنر شناخت شفاف‌تری حاصل شود/ نگاه به هنر به عنوان مساله اساسی حکومت دینی
باید از فضای فقه و هنر شناخت شفاف‌تری حاصل شود/ نگاه به هنر به عنوان مساله اساسی حکومت دینی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

باید از فضای فقه و هنر شناخت شفاف‌تری حاصل شود/ نگاه به هنر به عنوان مساله اساسی حکومت دینی

دکتر سیدعباس صالحی با اشاره به گذشت چهار دهه از برقراری حکومت انقلاب اسلامی ایران، گفت: انتظار می‌رود پس از این مدت، ارتباط شفاف‌تری میان مباحث فقه و هنر ایجاد شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، سیدعباس صالحی در مراسم رونمایی از مجموعه مقالات دومین همایش ملی «فقه و هنر» در محل این وزارتخانه با تبریک فرارسیدن اعیاد رجب و نوروز، گفت: نگاه انسان‌‌ها به مقوله هنر می‌تواند تشریفاتی و مقدماتی و ثانوی یا بالاتر از آن به عنوان یک نیاز ضروری و نه نیاز ثانوی بعد از خوراک و مسکن باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نگاه دیگر به هنر در سطح بالاتری قرار دارد؛ اینکه به عنوان یک نیاز اجتناب ناپذیر و اولیه برای شهروندان حکومت دینی باشد.

به گفته صالحی در این نوع نگاه و حکومت، وظایف و مسئولیت علما، فضلا، دین شناسان برای تبیین فقه و دین و هنر مضاعف خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از تلاش‌‌ها و فعالیت‌‌های علمی استاد ابوالقاسم علیدوست دبیر همایش ملی فقه و هنر و همچنین تیم همراه وی، اظهارداشت: برگزاری دو مرحله همایش فقه و هنر آغاز خوبی است که باید به سرانجام خوب و به مراتب عالی هم برسد.

صالحی در ادمه سخنان خود با بیان اینکه فقه و فقاهت سه ساحت بروز و ظهور دارد، از فقه فردی، فقه اجتماعی و فقه حکومتی به عنوان این سه ساحت نام برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: برای دنبال کردن مناسبات فقه و هنر باید نگاهی از سطح بالاتر داشته باشیم تا به عنوان نیاز اولیه انسان و یک شهروند حکومت دینی افق‌‌های دورتر را ترسیم کنیم.

صالحی گفت: باید کارها و فعالیت‌‌های بیشتر و رو به جلویی انجام داد تا گذره‌‌های فقه و هنر بیشتر دیده شود. باید به مسائلی که با فقه و هنر مطرح می‌شود در جامعه میدان داد تا این مهم هرچه بیشتر ظهور کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: با اشاره به موضوع ساحت اجتماعی فقه و هنر اظهار داشت: آنچه در این نوع ساحت مطرح می‌شود باید روش شناسی متناسب خودش را پیدا کند.

به گفته وی امروز با روش شناسی، مبانی و انضباط در فقه اجتماعی هنر فاصله داریم که باید این فاصله‌‌ها را کوتاه و هرچه نزدیک تر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود به موضوع فقه حکومتی هم اشاره کرد و افزود: این نوع فقه از دیگر ساحت‌‌های فقهی محسوب می‌شود که باید بتوان آن را به نحو صحیح درک، معرفی و اجرا کرد.

به گفته صالحی وقتی در جامعه ما صدها هزار نفر در مشاغل هنری اعم از موسیقی، سینما، تئاتر و تجسمی فعال هستند، مگر می‌توان به آنها بی توجه بود؟ از این رو در این نوع فقه باید توجه و اهتمام جدی به اهالی هنر و هنرمندان داشت.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: امروز ما نه به عنوان جامعه رشد یافته ایرانی؛ بلکه به عنوان تمدن اسلامی رشد و توسعه یافته باید نسخه فقه و هنر از نوع جهانی ارائه کنیم.

صالحی اظهارداشت: حرکت خوبی با برگزاری دو دوره همایش با موضوع فقه و هنر آغاز شده، لذا باید از این پس خطوط ارتباطی و اتصال هرچه بیشتر را میان این دو مقوله ایجاد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با نهادینه شدن فقه و هنر در جامعه این نوع فقه به عنوان الگو یابی و الگوسازی برای دیگران مورد توجه و استفاده جدی قرار گیرد.

نگاه به هنر به عنوان مساله اساسی حکومت دینی و نیاز اجتناب ناپذیر

همچنین، سید عباس صالحی در حاشیه مراسم در گفتگو با «ایرنا» با اشاره به رونمایی از مجموعه مقالات دومین همایش ملی «فقه و هنر»، از هنر به عنوان نیاز اجتناب ناپذیر و اولیه شهروندان در حکومت دینی یاد کرد که باید همواره به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: دوره‌‌های گذشته همایش فقه و هنر دنبال روشن کردن ارتباط بین این دو موضوع بوده و در همایش سوم نیز همین موضوع در دستور کار است؛ تا در مباحث حوزه‌‌های فقه و هنر ارتباط و روابط شفاف ‌تری ایجاد شود که چگونه می‌‌توان به هنر به عنوان نیاز ضروری و اجتناب‌ ناپذیر انسان توجه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مطالعات مدرسه هنر اسلامی مبنی بر چگونگی «نگاه به هنر به عنوان مساله اساسی حکومت دینی و نیاز اجتناب ناپذیر» افزود: در همایش اول و دوم بررسی‌ها انجام و در همایش سوم نیز به همین ارتباط توجه می‌شود.

صالحی یادآورشد: درحوزه مناسبات فقه و هنر، روش شناختی مباحث آنها و اینکه چگونه می‌توانیم با روش متناسب با حوزه‌های فقه و هنر ارتباط برقرارکنیم، حوزه مبانی و مسائل متنوع حوزه فقه و هنر مباحث زیادی وجود دارد که باید ارتباط بین آنها را شفاف کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مباحثی چون حقوق مالکیت معنوی، حقوق و تزاحم منافع در حوزه هنر، آزادی‌ها در قالب هنر، در حوزه نظام نظارت هنر و غیره نشان می‌دهد مطالعات دینی و به طور خاص فقهی در حوزه هنر می‌تواند به نوعی شفافیت و روشن‌سازی در حوزه‌های عملکردی نهادهای هنری همچنین فعالیت‌های هنری به کمک بیاید.

صالحی با اشاره گام‌‌های آغازین در مباحث‌ و مطالعات فقه و هنر در دوره دوساله گام‌، ابراز امیدواری کرد: با این مطالعات و برگزاری همایش‌های علمی از این دست فرصت بیشتری میان اهالی هنر، فقه و شریعت پدید آید تا در آینده شاهد تحولاتی بیشتری در این حوزه‌‌ها باشیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: امروز ما نه به عنوان جامعه رشدیافته ایرانی؛ بلکه به عنوان تمدن اسلامی رشد و توسعه یافته باید نسخه فقه و هنر از نوع جهانی را آماده و به جهانیان ارائه کنیم.

صالحی اظهار داشت: حرکت خوبی با موضوعات فقه و هنر آغاز شده، از این رو باید از این پس خطوط ارتباطی و اتصال هرچه بیشتر را میان این دو مقوله ایجاد کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با نهادینه شدن فقه و هنر در جامعه این نوع فقه به عنوان الگو یابی و الگوسازی برای دیگران توجه و استفاده شود.

بنابر گزارش ایرنا، کتاب «مجموعه مقالات دومین همایش ملی فقه و هنر» با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاد ابوالقاسم علیدوست دبیر همایش ملی فقه و هنر، سید مجتبی حسینی معاون امورهنری وزیر فرهنگ، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و دست اندرکاران این همایش در محل دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

یادآوری می‌شود، دومین همایش فقه هنر به همت مدرسه اسلامی هنر و با مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی در تاریخ ۲۷ دی و در دو نوبت صبح و عصر، در سالن همایش‌‌های بین المللی غدیر برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics