قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پرونده «درس خارج»، سبک‌ها، کاستی‌‌ها و بایسته‌ها
پرونده «درس خارج»، سبک‌ها، کاستی‌‌ها و بایسته‌ها

از سوی «شبکه اجتهاد» منتشر شد؛

پرونده «درس خارج»، سبک‌ها، کاستی‌‌ها و بایسته‌ها

اختصاصی شبکه اجتهاد: شناخت موضوع، شرط موفقیت در هرگونه فعالیت درباره آن است. موفقیت در درس خارج، پیش از آن که محتاج روش‌ها و ابزارهای مناسب باشد، در گرو تصور کاملی است که از آن می‌شود. به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه بر آن شدیم موضوع «درس خارج» را با نگاهی تاریخی-تحلیلی، آسیب‌شناسانه و روشی مورد بازکاوی قرار دهیم و نظر اساتید و صاحب‌نظران را در این باره جویا شویم.

این پرونده شامل سه بخش «درس خارج، سبک‌ها و روش‌ها»، «درس خارج، کاستی‌ها و بایسته‌ها»، «درس خارج، مباحثه و تقریر نویسی» است که با آثار و گفتگوهایی از اساتید: احمد مبلغی، سید منذر حکیم، ابوالقاسم علیدوست، حسن معلمی، عبدالحسین خسروپناه، علیرضا اعرافی، سید میرتقی حسینی گرگانی، محمد قائنی نجفی، محمد عندلیب همدانی، رضا مختاری، علی‌اکبر ترابی، عبدالحمید واسطی، سید حسن تبادکانی، حمید درایتی، امیر غنوی، محمدحسین احمدی فقیه یزدی، سید محمدجواد علوی، سید محمدمهدی میرباقری، مهدی هادوی تهرانی، محمدعلی رضایی اصفهانی، مهدی مهریزی، محمدتقی هادی‌زاده، محمدرضا نائینی، رضا حبیبی، سید احمد علم‌الهدی، کاظم قاضی‌زاده، محسن مهاجرنیا، محمدرضا یوسفی، محمدجعفر مروجی طبسی، سید جواد ورعی، حسین بستان، حسن نظری شاهرودی، محمدعلی خادمی کوشا، محمدحسین ملک‌زاده، هادی سروش، سید رضا شیرازی، سعید هلالیان، سیدعلی حسینی، مهدی مظهر و حسن انصاری، و… منتشر شده است.

همچنین در گفتگوهایی با اساتید علی‌اکبر مسعودی، محمدحسین رضازاده و محمدصالح حائری شیوه درس خارج امام خمینی و سبک درس خارج حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بررسی شده است و نیز در بخش دیگری به معرفی سه کتاب «درس خارج و گام‌های اجتهاد»، «چگونگی تدریس دروس خارج سبک‌ها، روش‌ها و الگوها» و «دانش تقریر نویسی» پرداخته شده و نیز «سامانه تقریرات دروس خارج»، سامانه آموزشی «درس گفتار»، سامانه «مدرسه فقاهت» برای طلاب معرفی شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب، روی عناوین کلیــــک کنید.

درس خارج

سبک‌ها و روش‌ها

درس خارج

کاستی‌‌ها و بایسته‌ها

درس خارج

مباحثه و تقریر نویسی

پیش نیازهای ورود به درس خارج/ نوشتاری از سعید هلالیان

چرا درس‌های خارج ما «اجتهاد» ایجاد نمی‌کند؟/ گفتگو با احمد مبلغی

نگاهی به شیوه‌های مباحثه و تقریرنویسی/ نوشتاری از محمدعلی رضایی اصفهانی

مراحل فقه آموزی در «درس خارج»/ نوشتاری از امیر غنوی

محورهای هفت‌گانه برای تقویت درس خارج حوزه/ گفتاری از علیرضا اعرافی

اگر طلبه‌ای چهار سال تقریرنویسی کند، مجتهد متجزی می‌شود/ گفتگو با علی‌اکبر ترابی

سبک‌های مختلف درس خارج/ نوشتاری از محمدعلی رضایی اصفهانی

تربیت مجتهدین توانمند «بسیار کند» است؛ لزوم بازنگری شیوه تدریس درس‌های خارج/ گفتاری از حسن معلمی

چاپ تقریرات متعدد از یک فقیه، وجهی ندارد/ گفتگو با رضا مختاری

درس خارج مطلوب/ گفتگو با سیدحسن تبادکانی

دروس خارج نگاه حکمرانی به مسایل ندارند/ گفتاری از عبدالحسین خسروپناه

تقریرنگاری خارج اصول؛ کاستی‌ها و بایسته‌ها/ یادداشتی از احمد مبلغی

هویت درس خارج، پژوهشی است نه آموزشی/ گفتگو با عبدالحمید واسطی

 خروجی دروس خارج فعلی، کمتر از یک درصد است/ گفتاری از سید منذر حکیم

سنت تقریرات نویسی در میان فقهای امامیه/ حسن انصاری

بازخوانی یک تجربه موفق در تدریس درس خارج/ گفتگو با حسن معلمی

درس خارج مقتل‌خوانی، لوث‌ کردن درس خارج است/ گفتاری از ابوالقاسم علیدوست

نمونه‌ای از سنت تقریرات نویسی در اصول فقه در سده پنجم قمری/ حسن انصاری

باید درس خارج را مرحله‌بندی کنیم/ گفتگو با محمدتقی هادی‌زاده

قضاوت منصفانه از کرسی‌های دروس خارج/ گفتاری از ابوالقاسم علیدوست

نگاهی به حواشی تقریرنویسی از دروس آیت‌الله‌ وحید خراسانی/ علی اشرف فتحی

زاویه نگاه و اهداف در «درس خارج»/ نوشتاری از رضا حبیبی

بسیاری از دروس خارج صرفاً نقل قول هستند نه درس اجتهاد!/ گفتاری از ابوالقاسم علیدوست

معرفی کتاب «دانش تقریر نویسی» اثر محمدحسن ربانی بیرجندی 

دروس خارج با موضوع مسائل مستحدثه و چالش‌های روش‌شناسی/ نوشتاری از مهدی مظهر

اساتید و طلاب شیوه تدریس و تحصیل خود را تغییر دهند/ گفتاری از محمد عندلیب همدانی

«سامانه‌ تقریرات و کتب آموزشی»

برای تازه واردها به مرحله‌ی درس خارج/ نوشتاری از محمدرضا نائینی

مبانی حاکمیت محور دروس خارج قرار گیرد/ گفتاری از کاظم قاضی‌زاده

سامانه تقریرات بستری مناسب برای ارائه تولیدات علمی حوزویان

طراحی درس خارج اصول برای دو دوره/ گفتاری از حمیدی درایتی

همه مشکلات عالَم را با درس خارج‌ نمی‌توان حل کرد/ گفتاری از مهدی مهریزی

سامانه آموزشی «درس گفتار»، الگویی جدید برای سیستم‌ آموزشی حوزه‌‌های علمیه

منبع‌شناسی خارج فقه/ گفتاری از حمید درایتی

تا وقتی ذهنیت‌ها اصلاح نشود، درس‌های خارج کیفیت لازم را نخواهد داشت!/ گفتگو با محمدرضا یوسفی

ارائه ۸۳ هزار جلسه تقریر دروس حوزوی در سایت مدرسه فقاهت

استاد خارج باید روش فکر کردن را آموزش دهد/ گفتاری از سید میرتقی حسینی گرگانی

تجزی در اجتهاد معنا ندارد؛ درس‌های خارج را تخطئه نکنید/ گفتاری از سید محمدجواد علوی

نرم افزار کتابخانه «دروس حوزوی»

درآمدی بر روش آموزش و پژوهش در «علم اصول»/ گفتاری از سید محمدمهدی میرباقری

 پرداختن صرف به موضوع‌شناسی برای حل مسائل کافی نیست/ گفتاری از محمد قائنی نجفی

معرفی کتاب «درس خارج و گام‌های اجتهاد»

برنامه پیشنهادی دوره اجتهاد در حوزه علمیه/ نوشتاری از سید منذر حکیم

نظارت بر استاد نباشد، دروس خارج درس نمی‌شود!/ گفتاری از سید احمد علم‌الهدی

معرفی کتاب «چگونگی تدریس دروس خارج»

درس خارج؛ خارج از اهداف!/ نوشتاری از سید رضا شیرازی

دروس خارج از حالت یک طرفه بودن محض خارج شود/ گفتاری از حسن آقانظری شاهرودی

هفت شاخصه مهم در «درس خارج»/ گفتاری از هادی سروش

کمرنگ آیات الاحکام و آیات الولایه در درس‌های خارج/ گفتاری از محمدجعفر مروجی طبسی 

شیوه درس خارج امام خمینی/ گفتاری از علی‌اکبر مسعودی

نقص است هنوز بگوییم منبع درس خارج ما صاحب جواهر است!/ گفتاری از محسن مهاجرنیا

سبک درس خارج حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (۱)/ گفتگو با محمدحسین رضازاده 

درس خارج و مرزهای دانش در حوزه‌های علمیه/ گفتاری از مهدی هادوی تهرانی

سبک درس خارج حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (۲)/ گفتگو با محمد صالح حائری

کسی با درس خارج مجتهد نمی‌شود/ گفتاری از مهدی هادوی تهرانی

چرا دوره‌های خارج در گذشته پنج ساله بوده است؟/ نوشتاری از محمدحسین ملک‌زاده

چندین سال تدریس درس خارج، کسی را نظریه‌پرداز نمی‌کند!/ گفتاری از محمدعلی خادمی کوشا

نباید انتظار داشت همه دروس خارج فقه به موضوعات نو اختصاص یابد/ گفتاری از سید جواد ورعی

وضعیت کرسی‌‌های درس خارج حوزه علمیه/ گفتگو با حسین بستان

نگاهی تطبیقی به مدرسه قم و نجف/  نوشتاری از سیدعلی حسینی

اجتهاد در دسترس است، اگر خیلی بزرگش نکنید!/ نوشتاری از ابراهیم توکلی مقدم

«درس خارج» یا کارگاه آشنایی با علوم انسانی مدرن!/ نوشتاری از سید مهدی موسوی

به وقتِ نجف: تاملی در مقایسه‌ زمانی دروس خارج نجف و ایران

نجف امروز چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics