اختصاصی شبکه اجتهاد: اشکال مهمی که در باب فقه تمدن ساز، مطرح است، این است که آیا فقهی که تمام هموغم خود را بر تنجیز و تعذیر گذاشته است، میتواند جامعه مسلمانان را بهسوی تمدن و پیشرفت که از امور واقعی و غیرتعبدی هستند، برساند یا نه. حجتالاسلام والمسلمین محمد قائینی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، از مدافعان فقه سنتی است. به باور وی، همین فقه موجود با همین رویکرد تنجیزی، تمدن پیشین مسلمانان را ساخته و بعدازاین هم خواهد ساخت.
توضیحات بیشتر »بایگانی بلاگ
فقه رسالتی؛ پایانی بر فقه رسالهای
شبکه اجتهاد: فقه را دانشی معرفی کردهاند، که احکام فرعی و تفصیلی را از منابع آن استخراج میکند، که خروجی آن در رساله عملیه یا توضیح المسائل نمایان است. تفکری که سایه بر حوزه فقاهت افکنده، چنین مینماید که تمام تلاش فقیه برای صدور فتواست. جهان این فقاهت، دارای ابعادی است که گاه از رسالتِ حقیقی فقه دور شده و به تار و پود ذهنیتهای تاریخی گره خورده است. چنین فقاهتی، که فقه رسالهای بر آن مینامیم، فرد را موضوع تلاش خویش قرار میدهد، آن هم فردی که در زمان صدور نصوص و در قرون اولیه تاریخ اسلام زیست میکند.
توضیحات بیشتر »ضابطه عمد در جنایات/ محمد قائینی
شبکه اجتهاد: حجتالاسلام والمسلمین محمد قائینی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتار پیشروی موضوع ضابطه عمد در جنایات را یکی از مسائل مبتلابه برای جامعه بشریت مطرح نمود و با اشاره به وجود معیار مشهور در مسأله، و ادعای اجماع بر آن، لزوم بررسی دقیق اجماع را متذکر شده است و بر این مسأله تأکید دارد که با بررسی کلمات فقها مشخص میشود که چنین اجماعی و یا شهرت قدمائیهای وجود ندارد.
توضیحات بیشتر »حجیّت سیره ائمه در فقه اهل بیت (ع)
اختصاصی شبکه اجتهاد: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّـهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا ﴿ نساء-۵۹﴾
توضیحات بیشتر »دانش فلسفه فقه، شکل مدون و منظمی ندارد
فقه و بهویژه فقه سیاسی، در طول تاریخ به چه سمتی رفته است و چه سرنوشتی خواهد داشت؟ این پرسشی است که برای پاسخ به آن باید نگاهی کلان به تاریخ و مسائل فقهی داشته باشیم که این نگاه کلان در شاخه فلسفه فقه یافت میشود.
توضیحات بیشتر »مقاصد غیرقطعی شریعت، حجیتی ندارند
علمای عامه که به ظنون و استحسانات اخذ میکنند مورد تائید ما نیستند. لذا ما در جای خود ذکر کردیم که قول به مصالحمرسله در استنباط احکام اگر به مصالحی که در یک دلیل عام ذکر شده ولو در دلیل خاصی ذکر نشود، منتهی بشود اشکالی ندارد، اما اگر به مصالحی ختم شود که نه دلیل عام و نه دلیل خاصی بر آن وجود ندارد نمیتوان به آن اخذ کرد. چون این کار همان اخذ به ظن است که ما از آن نهی شدهایم.
توضیحات بیشتر »وجوه سهگانه عقلانیت فقه شیعی/ احمد مبلغی
شبکه اجتهاد: فقه شیعی، عقلانیتی چند وجهی دارد که سه وجه آن به نظر میآید از اهمیت بیشتری برخوردار است. این سه -که در گذر زمان بالیدهاند- از نظر اجتهادی، قابل برنامه ریزی، برجسته سازی، فعال سازی و تکامل پذیری میباشند.
توضیحات بیشتر »همزیستی فقهی مذاهب و ادیان؛ قاعده الزام و قاعده التزام/ محمدمهدی آصفی
اختصاصی شبکه اجتهاد: در معاملات، به معنای اعم، بسیار اتفاق میافتد که مکلّف، با ضرورت همزیستی فقهی رو به رو میشود. این حالت، ناشی از حضور بیش از یک مذهب فقهی در زندگی اجتماعی است.
توضیحات بیشتر »نقش اصول فقه در اجتهاد علوم اسلامی، لزوم یا کفایت؟
علم اصول فقه فقط برای استنباط فقهی لازم است یا برای استنباط و اجتهاد در همه معارف لازم است؟ آیا اصول فقه فقط منطق کافی برای فقه است یا برای تمام علوم اسلامی به عنوان منطق کافی استفاده میشود؟
توضیحات بیشتر »دیدگاه مکاتب فقهی در مورد تأثیر زمان و مکان در اجتهاد
همه موضوعات احکام میتواند تحت تاثیر زمان و مکان به معنای عام قرار گیرد و تغییر کند و وقتی موضوع و مصالح و ملاکات احکام تغییر کرد، ضرورتا حکم نیز تغییر میکند، چرا که نسبت موضوع به حکم، شبیه نسبت علت به معلول است و این شامل تمام احکام عبادی و معاملات به معنای اعم میشود. و فقط یک حکم تکلیفی ثابت داریم و آن وجوب حفظ اسلام است.
توضیحات بیشتر »توسعه اصول فقه باید در جهت فقه مقارن باشد
فقه مقارن ما اصول فقه ندارد. فقه مقارن در زمان سید مرتضی و شیخ طوسی بوده و به قدرت هم بوده است. امروزه نه فقه مقارن به معنای تقارن بین فقه شیعه و سنی و نه بین فقه و حقوق به طور شایسته وجود ندارد و البته اصول فقه آن هم وجود ندارد. چرا فقه مقارن ما در برابر فقه سنی قوی نیست، به دلیل اینکه اصول فقه آن منقح نشده است.
توضیحات بیشتر »قرینهشناسی، راهی برای انضباط مباحث ظهور
پیشنهاد ما این است که بحثهای استظهارات لفظی در یک ساختار جدید بر اساس شناخت منشأ ظهور تدوین شود. قرائن و تمامی اقسام آن را بگوییم، هفت نوع تقسیم توسط فقها گفته شده است. این هفت نوع تقسیم در یک تقسیم بندی و ساختار تدوین شود و به کارکرد قرینه و میدان اثرگذاری آن نیز اشاره کنیم. شاید این سوال پیش بیاید که ارائه این تقسیم چه تأثیری در قرینهشناسی دارد؟
توضیحات بیشتر »ساحت و ساختار فلسفه علم اصول
در فلسفه اصول حدود ۲۳ محور را بهعنوان محورهای اصلی دانش فلسفه اصول پیشنهاد میکنم. از این ۲۳ محور، محورهای اول تا یازدهم مربوط به مباحث وراعلمی هستند و باقی محورها مربوط به مباحث ورامسائلی این دانش قلمداد میشود. اکثر محورهای مذکور، مربوط به مباحث تصدیقیه فلسفه علم اصول هستند، هرچند که علاوه بر مباحث تصدیقیه، مباحث تصوریه هم قهراً بیان میشود.
توضیحات بیشتر »آیتالله رشاد از مجله «تحول در ساختار اصول فقه» رونمایی کرد
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، از مجله الکترونیک «تحول در ساختار اصول فقه» به صورت رسمی رونمایی کرد.
توضیحات بیشتر »روش مقارن، نمیتواند به گفتمان حوزوی تبدیل شود!
اختصاصی شبکه اجتهاد: حجتالاسلام حسین غیب غلامی، در سال ۱۳۵۴ شمسی، بنا بر رؤیای صادقهای که از مرحوم آقا سیّداحمد خوانساری دیده بود، در تهران به محضر ایشان رسید و با ارشادات و رهنمودهای آن بزرگوار، روانهٔ قم شد و به دروس حوزوی مشغول شد.
توضیحات بیشتر »مجموع دانشهایی که جامعه را راهبری میکنند، باید تحت ولایت قرار گیرند/ دامنههای تکاملی تفقه
مقرر مباحث استاد میرباقری میگوید: مجموع علوم و دانشهای تخصصی که جامعه را راهبری میکنند باید تحت ولایت قرار گیرد تا به عقلانیت اسلامی دست پیدا کنیم، یعنی مجموعه دانشها و علوم که نقش ایفاء میکند باید اسلامی شود.
توضیحات بیشتر »فقیه در «فقه حکومتی» باید فتوا را با قانون مقایسه کند
استاد علیدوست بین فقه اجتماعی با فقه حکومتی تفاوت قائلاند. ما در فقه حکومتی نیاز داریم که فقیه، فتوا را با قانون مقایسه کنند. در فضای مقاصد شریعت معتقدند وقتی یک نص، مصلحتی را معرفی میکند، قانون ارائه نمیکند و بیان قانونی ندارد لذا نمیشود آن را منبع قانون دانست.
توضیحات بیشتر »جامعه بدون حکومت قابل فرض نیست/ فقه حکومتی زیر مجموعه فقه اجتماعی تعریف میشود
فقه الاجتماع از نگاه موضوع در سه سطح «احکام فرد در جامعه»، «احکام سازمانها و نهادها» و «احکام ناظر به دولت و حاکمیت» قرار میگیرد که میتوان قسم چهارمی «احکام کلان» به آن اضافه کرد مشترک بین همه موارد میباشد.
توضیحات بیشتر »جزئیات سلسله «نشست هماندیشی فقه حکومتی» در مشهد
اختصاصی شبکه اجتهاد: حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی دبیر «نشست هماندیشی فقه حکومتی» در گفتگو با خبرنگار اجتهاد به تشریح جزئیات این نشستها در مشهد پرداخت و گفت: به همت جمعی از مراکز، مؤسسات و فعالین علمی در عرصه فقه حکومتی «نشست هماندیشی فقه حکومتی» در سه روز ابتدایی شهریور ۹۶ در مشهد مقدس برگزار میشود.
توضیحات بیشتر »ساختار پیشنهادی استاد علیاکبریان برای دانش اصول
اختصاصی شبکه اجتهاد: حجتالاسلام والمسلمین حسنعلی علیاکبریان، از پژوهشگران قدیمی فقه، یکی از کسانی است که به تدوین ساختار جدیدی برای دانش اصول پرداخته است.
توضیحات بیشتر »پرونده الکترونیک «تحول در ساختار اصول فقه» منتشر شد
سخن از «تحول در ساختار اصول فقه» هرچند ریشه در قرنهای دور و اندیشه بزرگان این علم دارد؛ لیکن مدتی است توسط برخی تحولخواهان به موضوع پرحاشیهای تبدیل شده که بالتبع، موافقان و مخالفانی هم دارد. آنچه پیشرو دارید، آثار و گفتارهایی از صاحبان نظر و مدعا در این موضوع است که به اقتضائات، الزامات، چالشها و ساختارهای پیشنهادی پرداختهاند.
توضیحات بیشتر »نمیتوانم مدرس کفایه باشم!/ محمدتقی اکبرنژاد
اختصاصی شبکه اجتهاد: حجتالاسلام محمّدتقی اکبرنژاد، اگرچه با جلسات بررسی زوائد علم اصول شناخته شده است؛ امّا پیش از این، سالها با مسجد مقدّس جمکران همکاری داشته و با مجلّه «کاوشینو در فقهاسلامی» همکاری میکرده است.
توضیحات بیشتر »مکتب اصولی میرزا، مکتب حجّیّت عقلائی است
اختصاصی شبکه اجتهاد: حجتالاسلام والمسلمین محمد بیابانی، از محققین عرصه معارف اهلبیت علیهمالسلام و مروّجان مکتب تفکیک است. تحقیقات او در راستای معارف اهلبیت (علیهمالسلام) تاکنون به نگارش پانزده کتاب منجر شده است.
توضیحات بیشتر »آزمون پیشِ روی اصولیان! مجتبی الهی خراسانی
اختصاصی شبکه اجتهاد: معمولاً وقتی درباره یک علم سخن میگوییم و وضعیت کنونی آن را ارزیابی میکنیم یا برنامهای برای توسعه آن ارائه میدهیم، جدا از بررسی منابع انسانی و متون و محتوای آن، میزان گسترش مسائل آن را موردتوجه قرار میدهیم.
توضیحات بیشتر »مسئله خطا در «اجتهاد»
شبکه اجتهاد: یکی از مسائل بسیار مهم در فلسفه فقه، خطا در اجتهاد است. از یک سو نمیتوان به طور کامل از خطای اجتهادی پیشگیری کرد و ناگریز پیش خواهد آمد. از سوی دیگر، نمیتوان از هر خطای مجتهد نیز چشم پوشید. مسئله اول در باب این موضوع، تعیین معیار صواب از خطا است که خود در دو مرتبه ثبوت و اثبات قابل بررسی است. از آنجا که هر خطای اجتهادی قابل پذیرش نیست، مسئله دوم حدّ پذیرفتنیبودن خطا است. این مسائل، به صورت صریح مورد توجه اصولیان نبوده است. نگارنده در مسئله اول پاسخهای ممکن را ذکر کرده و …
توضیحات بیشتر »تفاوتهای ساختاری اصولفقه شیعه و سنّی/ سید میرتقی حسینی گرگانی
اختصاصی شبکه اجتهاد: ساختار کتب اصولی اهلسنّت اگرچه شباهتهای فراوان با ساختار شیعه دارد، امّا تفاوتهایی نیز میان این دو ساختار به چشم میخورد. ازجمله اشتراکات این دو ساختار، میتوان به مباحث الفاظ اشاره کرد که تقریباً در میان هر دو فرقه مشترک است.
توضیحات بیشتر »کار فقهی فاقد موضوع شناسی مانند تراشیدن سر بی صاحب است!
استاد حوزه علمیه نجف معتقد است برای شناخت هر موضوع باید به متخصص آن موضوع مراجعه شود، چون کار فقهی بدون موضوع شناسی مانند تراشیدن سر بی صاحب است! به گزارش خبرنگار اجتهاد، نشست علمی «جایگاه و ضرورت تحقیق مسائل مستحدثه و لغزشگاههای فقه مستحدث در نظریهپردازیهای فضلای معاصر» با سخنرانی آیتالله شیخ محمد سند (استاد مطرح خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف و از شاگردان حضرات آیات شیخ مرتضی حائری، میرزا هاشم آملی، گلپایگانی و آیتالله وحید خراسانی) از سوی «معهد الاجتهاد الفعال» در قم برگزار شد. در این نشست که با حضور طلاب و فضلا در بیت …
توضیحات بیشتر »فقه سنتی، فقه پویا یا فقه مدرن؟
پیش از ورود به مقوله توسعه فقه باید به تبارشناسی و گونهشناسی آن پرداخت تا فهم صحیحی از بسامد و تطور حوزه فقه به دست آید و بر اساس آن بستر دقیق علمی برای این موضوع انتخاب شده و روند توسعه، مسیر درست و فزایندهای را در پیش بگیرد.
توضیحات بیشتر »مباحث بیثمر و کمثمر دانش اصول/ مصطفی درّی
اختصاصی شبکه اجتهاد: تحول در هر عرصه و جامعهای لازم است البته در جامعهای که دنبال کمال و تعالی است؛ و الا جامعهای که به حداقلها اکتفا دارد و نظری به پیشرفت و توسعه ندارد کمالش را در همین وضع موجود میداند.
توضیحات بیشتر »اصول فقه حکومتی باید در موضوعات دخالت کند
اختص.اصی شبکه اجتهاد: حجتالإسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا، مدیر گروه «دانشهای وابسته به فقه» در پژوهشکده فقه و حقوقِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است
توضیحات بیشتر »